Sinterklaas op La Palma

5 december 2018 - Santa Cruz de la Palma, Spanje

Als we zondagmorgen opstaan staat er geen spat wind.

We maken op de steiger de Gennaker op orde de verwachting is heel licht weer richting de Canarische eilanden.

Nadat we zijn uitgecheckt bij de douane verlaten we tegen 11:00 uur de haven van Madeira.

Eenmaal buiten de havenkom krijgen we direct 20 knopen wind, niet verwacht maar zeer welkom!

De gehele dag kunnen we heerlijk zeilen, een kadootje!

Met het invallen van de nacht verdwijnt ook de wind.

We besluiten de nacht op de Genua te varen met motorondersteuning.

Dit geeft wel iets meer golfslag door het ontbreken van de zeildruk, maar niet dat akelige klappen van het grootzeil.

We lopen onze wachten relaxed het is rustig weer en de nog bijna volle maan zorgt voor de nodige verlichting.

Op 2 Cruiseboten na komen we niemand tegen dat is wel wat anders als op de Noordzee.

Als het licht wordt draaien we de Genua binnen en gaan lekker " Spelevaren" met de Gennaker.

Het lichtweerzeil uit proberen daar is het een prima dag voor.

Zonnig en heel weinig wind met 2,5 knoop over de plas dit houden we vol tot begin van de middag dan begint de wind zo te tollen en met slechts 1,9 knoop wordt het helaas brommen.

Om 16:00 uur is de wind terug en hebben we nog 3 heerlijke zeiluurtjes.

We wisten dat het niet veel zijn vandaag maar toch hoop je altijd nog iets langer te kunnen zeilen.

Om morgen voor donker aan te lopen moeten we minimaal 4 knopen lopen.

Het wordt een nachtje motoren met de wind pal op kop is er geen alternatief.

We hebben er geen moeite mee er nog een dag langer over te doen maar dan wel zeilend!

Het water is spiegelglad en van zeilen komt niks.

Op de marifoon wordt het Portugees weer verruilt voor het mooie Spaans.

Bij zonsopkomst zien we La Palma aan de horizon verschijnen.

Om 10:00 uur worden we verrast door walvissen!

Super om dat zo te zien vader moeder en 2 kids zwemmen rustig rond de boot.

Als ik foto's probeer te maken komen ze niet meer boven.

Bij het aanlopen van de Marina staan Jaap & Madelief ons op te wachten met een zelfgebakken appeltaart met BEN-NL logo.

Hoe lief is dat!

Er volgt een warme hereniging met Marije Michiel Kaat & Laurens.

Woensdag een actieve opruimdag met wassen & poetsen.

En verder genieten van de lieve vriendschappen!

We trekken lootjes voor Sinterklaas en hebben zondag een heuse pakjes avond met Surprise & Rijm.

We winnen wat informatie in om morgen het eiland te verkennen met de lokale bus.

Ook hier doet Kerst zijn intrede maar voor Sinterklaas willen we daar nog niet aan!

We hebben het super eind November op blote voetjes in de zon.

De eiland tour is  zeer de moeite waard.

Tussen de bananen terrassen gaan we berg op prachtig!

Het strand is vooral Lava en ziet er toch minder aantrekkelijk uit maar ligt toch vol met zonaanbidders alhoewel het verder meer een eiland voor hikers en wandelaars is.

Meer naar het noorden vind je gestrande hippies uit de jaren 70.

Dwars over de bergkam gaan we terug en zijn net voor zonsondergang weer in Santa Cruz de hoofdstad van La Palma.

Al met al prachtig maar wel een lange zit.

Zaterdag vieren we op afstand Maartje's verjaardag.

De rest van de dag staat in het teken van Sinterklaas Suprises met wat hulp van de Chinese Bazaar knutselen we de surprise voor Jaap & Laurens in elkaar.

Zondag worden er op de Tiago speculaaskruiden bij elkaar gezocht en pepernoten gebakken ook een boterletter maar dan van pompoen geitenkaas & hazelnoten.

Met Madelief maak ik Sushi en Marije kookt een pan verse Kippensoep.

We hebben een supergeslaagden Sinterklaas met prachtige surprises.

Thuis vieren de Mulderkus ook Sinterklaas en we doen op afstand mee!

Maandag volgt beraad voor een volgende trip waarschijnlijk richting La Gomera.