Vertrekken het blijft altijd spannend

23 augustus 2020 - Horta, Portugal

We beginnen de nieuwe week met veel regen.

De wind trekt behoorlijk aan maar hier in de baai liggen we goed beschut.

Deze druilerige dagen zijn we min of meer aan de boot gekluisterd.

We gaan vrolijk verder met zeekaarten, weerprogramma's, store lijsten maken en de satelliettelefoon programmeren,  vooral veel voorbereiding op de computer.

Zoals het er nu uit ziet vertrekken we vanaf Horta en laten we Terciera schieten.

Als we dinsdag in de middag predict - wind binnen halen zien we het weerbeeld van maandag totaal verandert.

Een groot front trekt richting het kanaal.

Nee dit wordt het niet!

De volgende morgen is alles weer anders en we besluiten het per dag te bekijken en onderwijl gewoon door te zetten met de voorbereiding.

We gaan inkopen doen zodat ik donderdag de hele dag in de kombuis aan de slag kan.

De stevige regenval maakt het aan boord de boot zeeklaar maken niet echt een straf.

We doen het allemaal op het gemakje.

De spanning in mijn lijf neemt wel toe met af een toe een balletje in mijn maag.

De constant wisselende weervensters zijn niet echt goed voor mijn gemoedsrust.

De maaltijden worden stuk voor stuk bereid en kokend heet in de uitgekookte bakjes gedaan.

Na afkoelen gaan ze snel in de koelkast die we hiervoor een paar standjes hoger hebben gezet.

We tanken alvast diesel en de machinekamer krijgt een wipe-beurt.

Tegen het weekend gaat ook predict - wind er steeds beter uit zien.

Vrijdag lunchen we met de Zeezwaluw bij Café Peter Sport.

We wisselen alvast satelliet nummers uit voor onderweg.

We zijn er klaar voor!

Aansluitend nemen we afscheid van Carla & Hans van de Linde en Janny & Jakko van Maaike Saadet.

Zij zijn van de week uit quarantaine gekomen na een overtocht uit Amerika.

We waren allen op de vertrekkerstdag in 2017.

Heerlijke verhalen en leuk elkaar nog even te treffen op de Azoren.

Morgen volgt er nog een lekker dagje niks in aanloop naar vertrek.

Als we de volgende morgen voor uitklaren langs de Zeezwaluw lopen komt er een kink in de kabel.

Samen bekijken we het huidige weerbeeld en Riens is van mening toch liever pas dinsdag te vertrekken.

Terug aan boord beraden we ons nogmaals en besluiten het van het weervenster van zondagmorgen af te laten hangen.

We klaren wel vast uit in de haven.

Het blijft spannend maar varen vooral onze eigen koers...

1. Nancy van den Berg:
    23 augustus 2020
    Wat een reisverhalen, heerlijk om zo te mogen meegenieten. Blijf jullie eigen koers varen. Liefs Pim en Nancy