La Gomera

12 december 2018 - San Sebastián de la Gomera, Spanje

Maandag wordt een relaxed dagje waarop we verdere planning maken.

We willen woensdag richting La Gomera om daar in Puerto de Vueltas te ankeren.

De swell in de haven neemt hevige vormen aan zodat het ook als je stil ligt lijkt of je aan het varen bent.

Soms heb je er niet zoveel last van maar vandaag irriteert het me mateloos.

Tijd om te gaan!

Dinsdag nog een laatste eilandtour met een wat tegenvallende lunch, een lokale specialiteit lijkt nog het meest op een kapsalon niet echt mijn favoriet, we kunnen er smakelijk om lachen en dat is ook veel waard!

's Avonds afscheid bij de Tiago met verse Tonijn heerlijk!

Wat raar wat een overmaat doet je hebt zoveel verse Tonijn dat je het haast niet opgegeten krijgt.

De Tiago vertrekt vanaf La Palma naar de Kaapverdische Eilanden en zullen we niet meer zien voor de Carieb.

We sluiten Kaat en Laurens in ons hart en weten zeker dat we elkaar zullen volgen op de reis.

Als we de volgende morgen bij dageraad de haven willen verlaten is deze nog gesloten vanwege de swell.

Bij het oproepen van de port control horen we dat het ongeveer 20 minuutjes gaat duren.

Deze laatste nacht was gelijk ook de rustigste in de haven doordat de sluis weer werkte!

Het heeft 1 voordeel we varen goed uitgerust uit!

Buiten pakken we direct wind op en koersen richting La Gomera.

Dit houden we 4 uur vol met prachtige zonsopkomst en genieten van het op het water zijn.

Daarna valt de wind weg maar zijn blij met alles wat we hebben kunnen zeilen.

Na een uurtje steekt de wind weer een beetje op en trekken we de Genua voor de laatste mijlen.

Er verschijnt een vreemde knobbeligheid op het water en in no-time staat er 25-30 knopen wind.

De Canarische Eilanden staan bekend om z'n acceleratie winden alleen staat die nu Zuid en dus pal op de kop.

We sturen wat richting Isla Hierro om wat snelheid over te houden maar komen niet boven de 2,5 knoop.

Als we om snelheid te houden bijna terug naar La Palma moeten varen besluiten we niet naar Vuellta maar naar San Sebastian te koersen.

Zodat als we bij donker aanlopen we in ieder geval een goed verlichte Haven hebben.

In de luwte van het eiland valt de wind even weg en zette we gereefd onze zeilen om straks hoog aan de wind wat druk in onze zeilen te houden.

Het tochtje naar San Sebastian is ook uren tegen de wind in boxen met behoorlijke helling en water in het gangboord maar het meest frustrerende is geen snelheid!

We kruisen het af met de wetenschap dat vanavond de wind weer af zal nemen.

Om 20:00 uur zakt de wind naar 16 knopen en komt half te staan en zo zeilen we de laatste mijlen richting de haven om daar om 23:45 uur aan te lopen.

Al met al een heftig dagje zo zag het er vanmorgen echt niet uit!

Met een biertje besluiten we hier een paar dagen te blijven.

's Morgens voelt het alsof we een nachtje hebben doorgehaald.

We genieten van de rust en voor vandaag geen grootse plannen.

Een koffietje onder de bomen en een strandwandeling door de baai, ondanks dat we toch weer in een haven liggen voelen we ons hier erg senang.

Een gestoofd Konijntje met vijgen en Canarische Plein Geluiden op de achtergrond nee hier kunnen we ons prima vermaken.

Ook de volgende morgen gaat poco poco met een boek en een handdoekje naar de baai waar ik al een beetje aan het Lava zand begin te wennen.

het is zomers warm en zo ook het water een heerlijk dagje wat we afsluiten met een BBQ aan boord.

Zaterdag is er een uitgebreide groente en fruitmarkt op het eiland met een ruim assortiment en erg betaalbaar.

Na bericht van de Karakter dat ook zij naar San Sebastian komen besluiten we nog even te blijven.

Geen straf op deze heerlijke stek.

We volgen hier de Atlantic Row Challenge een roeiwedstrijd van La Gomera naar Antigua over 3000 mijl meevaren kost 20.000 euro per persoon en betekent dus sponsors werven.

In de haven ontmoeten we heuse Hollandse Zeenomaden, want als je al ruim 10 jaar rond de wereld zeilt spreek je niet meer van reizigers.

Mare van 10 is aan boord geboren en spreekt vloeiend Spaans, Engels en Nederlands  waarbij de Nederlandse Grammatica het moeilijkst blijkt.

voor Jaap & Madelief is het fijn dat hier weer meer kinderen zijn.

Grappig is dat Madelief en Mare op een paar dagen na even oud zijn en allebei prachtig rood haar hebben.

We houden het Zwitserleven gevoel nog even vast met wederom een heerlijke zwemdag die we afsluiten met een borrel op de Rajac.

Een prachtig schip met hele schattige Franse kindjes, in Frankrijk is reizen met kinderen wel wat aantrekkelijker, hier wordt je betaalt als je je kinderen zelf les geeft.

De kinderen betalen eigelijk de reis hoe luxe is dat!

We besluiten tot na de start van de Race, aanstaande woensdag te blijven.

Met de bemanning van The Run wisselen we nog wat informatie uit over dit gebied leuke ankerbaaien en mooie bestemmingen en zeker ook velen no-go gebieden.

We horen bijvoorbeeld dat de Canarische Eilanden in Juli, Augustus en September niet de beste plek zijn, een beetje als het Huricane seizoen van de Carieb.

Best nuttige informatie dus!

Daarna gaat langzaam de focus weer op zeilen, we zien een goed weervenster voor donderdag en besluiten dan naar Gran Canaria te varen.

Samen met Marije maak ik nog een wandeling naar de vuurtoren met prachtig uitzicht en bekijken hoe de zee zich houdt.

Zij maken woensdag nog een stop in Tenerife en wij stoppen er een nachtje in.

We zwaaien de Karakter en de roeiers uit en starten de laatste voorbereidingen voor een nieuwe spannende trip.