Op naar Gran Canaria!

18 december 2018 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

Het weervenster voor donderdag blijft staan.

We passen het zeilplan nog wat aan om zonodig iets hoger te kunnen varen.

Na een goede nachtrust nemen we nog een lekkere warme douche in de haven.

We maken de BEN-NL klaar voor vertrek doen nog een bakkie koffie bij onze zeenomaden van the Run om na de lunch te vertrekken.

In de havenkom hijsen we de zeilen grootzeil op 2e rif in combinatie met de stagfok om hoog aan de wind te varen.

We zetten koers op het uiterste puntje van Tenerife om daar de meer wind op te pakken.

En die meer wind komt dat is zeker!

De gehele nacht ruim 20 knopen hoog aan de wind we gaan als de brandweer.

In de nacht worden we overspoeld door een heuse sterrenregen.

Super om te zien!

We houden wind tot de laatste 10 mijl en koersen zo op Mogan aan waar de Karakter gister is aangelopen.

Afmeren gaat achteruit tegen de kade, dat is even een dingetje zonder boegschroef, maar met wat hulp van de kant lukt het prima!

We zijn beland in het Venetie van de Canaries.

De havenkom lijkt nog het meest op Honfleur waar wij in de kuip de beste terrasplaats bezetten.

We liggen 1e rij langs een kade omring door terrasjes als we onze Vongole op tafel zetten is het net een privé restaurantje aan boord.

Het is vandaag markt en een drukte van belang de Ferry's gaan af en aan een ware toeristische atractie waar het wel heerlijk mensen kijken is.

We blijven hier een dagje "vakantie" houden.

De drukte van gister is verdwenen nu is het weer gewoon een lekkere Mondaine badplaats.

Het strand ligt goed op de zon en het zand is weer geel, tijd voor een Sundowner dus!

Zondagmorgen verlaten we Mogan en gaan op anker in de baai van Anfi.

Een mooie ankerplek met wel wat swell maar goed te doen.

Jammer dat 's avonds de verlichting van de omringende hotels wat fel is.

Maandag blijkt toch het beste weervenster richting Las Palmas de Gran Canaria en vertrekken dus bijtijds.

Komen nog langs Pasito Blanco maar maken hier geen stop meer.

De eerste mijlen is het hoog aan de wind en door wat verder naar buiten te varen hopen we wat over te houden, helaas wordt toch bijna de gehele tocht motor-zeilen.

Als we de haven naderen verrijst ook de "grote" stad, het is net of we Rotterdam aanlopen met evenveel vrachtverkeer op het water.

Bij aankomst twijfelen we of we eerst op anker zullen gaan.

Voor de Feestdagen willen we eigelijk wel naar binnen en besluiten het er op te wagen.

Op de marifoon oproepen is hier geen optie en we meren achterwaarts af bij de receptie.

Binnen is het nummertjes trekken als bij de slager.

Volle bak!!

In het havenkantoor treffen we een behoorlijk aangeslagen Marije in tranen er is net een boot tegen hun aangevaren tijdens het tanken.

Gedver wat een domper zeg!

Als we 2 uur later aan de beurt zijn is er geen plaats in de haven en worden we op een wachtlijst gezet.

Nog net voor donker gaan we op anker in de baai.

Tijd voor een biertje!!

1. Monique boden:
    23 december 2018
    Hoi Han en Marielle, bij toeval jullie blog gevonden, geef eerlijk toe jullie via AIS te volgen! We spraken over jullie a.s. reis toen ik nog bij Sligro visafd was, spraken elkaar nog in Middelburg kort voor vertrek, misten elkaar net in Nieuwpoort, wij op weg weer Noord en jullie Zuid. Jullie maken de reis die wij over een jaar 10 willen maken! Lees jullie blog met veel genoegen. Geluk😘 Monique en Ad Boden, Palablu.