Zonnig Madeira

25 november 2018 - Madeira, Portugal

Op anker slapen we prima!

dat we naast het anker ook de nabijgelegen mooring hebben opgepikt voelt lekker veilig we weten inmiddels wat de stroming hier doet.

De volgende morgen informeren we bij de havenmeester of we in madeira terecht kunnen.

Madeira heeft een kleine haven in Funchal waar reserveren gewenst is.

De haven ligt midden in de stad.

Helaas gaat dit niet lukken, de haven ligt vol, morgen mogen we weer bellen.

We genieten dus nog van een heerlijke zonnige dag Porto Santo.

Woensdag kunnen we in madeira terecht Yes!

In een laatste wandeling over het eiland koesteren we dit stekje.

Maar genieten er ook weer van verder te gaan de rijkdom van het reizen op zich.

's Avonds gaan we vast anker op om alleen aan de monoring te blijven hangen.

De volgende morgen staan we om 5:00 uur op doen een ontbijtje en glijden om 6:00 uur de ankerbaai uit.

Het is nog pikdonker!

In de kom hijssen we het grootzeil en buiten de Genua bij en zo pruttelen we langs het strand met zijn velen lichtjes.

Zoveel lichtjes terwijl er maar 5000 mensen op het eiland wonen.

Met de dageraad laten we Porto Santo achter ons en krijgen de lichtzee van Madeira al in zicht.

De wind laat het een beetje afweten, echt zeilen zit er nog niet in, het blijft bij motorzeilen.

Als dan het nare geklapper van het grootzeil begint en we toch een beetje geïrriteerd raken trekt de wind aan.

De wind komt precies op het goede moment, als we daarna de kaap ronden komt daar ook nog een prachtig uitzicht bij, genieten dus!

Als we rond14:30 uur de haven aanlopen en oproepen op de marifoon zijn we van harte welkom.

We gaan eerst langszij van een Barko en wachten op een plaatje aan de wallenkant.

Het is 18:00 uur eer we liggen alles gaat hier poco poco.

Daarna nog langs de douane om in te klaren en inschrijven op het havenkantoor.

Terug aan boord ligt de boot in het maanlicht en de stad tegen de berg aan geplakt.

Wat een bijzondere plek weer.

Op de kant staat het standbeeld van Ronaldo oh wat zou Floris jaloers zijn maar snel foto"s maken!

Door de heldere nacht ben ik al weer vroeg wakker en geniet van het ontwaken van de stad.

Tegen 7:00 uur lopen we naar de markthal erg mooi maar in Spanje zijn we toch een beetje verpest hij haalt het niet bij de markthal van Malaga.

's Middags genieten we van een super lunch bij Café Theo een top locatie met prachtig Rooftop Terras!

We besluiten om voor morgen een autootje te huren om een eiland-tour te doen.

De auto staat om 17:00 uur klaar en wordt direct benut om boodschappen te doen.

Met een vroeg lokaal koffietje vertrekken we de volgende morgen voor dag en dauw richting de top.

In deze tijd van het jaar moet je er vroeg bij zijn, in de middag trekt de bewolking de bergen in en ben je het adembenemende uitzicht kwijt.

Dik aangekleed gaan we de bergen in boven is het slechts 2 graden, het is glad en er ligt een dun laagje ijs.

Bij zonsopkomst is dit snel weer verdwenen.

We maken prachtige tochten door de nog veelal ongerepte natuur en schitterende bosrijke levada's.

In de bergen ogen de mensen bijna Zuid-Amerikaans de verschillen zijn groot met in de stad.

Allen erg vriendelijk.

Voor de lunch maken we een picknick stop bij een natuurzwembad waar we heerlijk kunnen zwemmen en dit aan de ruige kant van het Madeira.

Als we daarna op een klif van 500 meter naar beneden kijken krijg ik toch een raar onderbuikgevoel.

's Avonds willen we nog graag naar een theater voorstelling maar helaas die is uitverkocht, jammer!

Al met al genieten we van een zalige dag die ons een goed beeld van het eiland geeft.

Zaterdag nog een dagje de boot klaar maken en relaxen in het zonnetje op het voordek.

Thuis is het pakjesavond en via Face-Time doen we toch een beetje mee.

De Sint had ook aan boord een pakje gebracht wat we snel hebben doorgestuurd!

Zondag gaan we richting de Canarische eilanden, waarschijnlijk richting La Palma waar de Karakter ons met een drankje opwacht.

Een laatste blik op windy geeft een rustig weerbeeld waarschijnlijk een wat langer tochtje..

Ik bak nog een Bananenbrood, met Madeira Bananen, voor onderweg verder heb ik het idee onderweg alle tijd te krijgen om te koken en misschien zelfs een tonijn te vangen.

We zijn klaar voor de trip naar La Palma!

1. Ellen Buermans:
    25 november 2018
    Hoi lieverds
    Wat een prachtige ervaring. Het is jullie zo gegund!! Geniet ervan. Zo mooi dat je je droom waarmaakt. Via Gaston hoorde ik van jullie reislog. Leuk om te volgen. Hier alles ook mooi in de flow. Heb mijn praktijk aan huis.zit op een prachtige plek en ben inmiddels oma van een prachtkleindochter Ayana.Heel veel warme groetjes vanuit een zonnig Aruba.