In Quarantaine in Mindelo

31 maart 2020 - Praia, Kaapverdië

Rond 12:00 uur krijgen we de melding tot nader orde in Quarantaine te blijven.

Het wordt nog gekker als ‘s Avonds de Wings Mindelo aanloopt.

Als ze autorisatie aanvragen om te ankeren is het antwoord NEE.

De haven is gesloten en u wordt vriendelijk verzocht een andere haven aan te lopen.

Het ongeloof is in Frans zijn stem te horen, dit gaan ze niet menen.

Hij vraagt even bedenk tijd en dit blijkt zijn redding.

10 minuten later mogen ze alsnog op anker.

Alleen van de Blue Scarlett weten we nog even niet waar ze uit hangen, het laatste bericht zaten ze boven Sal richting Afrikaanse kust.

via de Marina horen we dat morgen supplies kunnen worden afgeleverd aan boord.

Daar we in Las Palmas de boot goed bevoorraad  hebben is de noodzaak nog niet zo hoog.

Voorlopig kunnen we ons nog prima redden aan boord.

... maar vrijheidsberoving blijft een raar iets

Dagelijks is er overleg met de Nederlandse boten via de marifoon.

We bekijken de mogelijkheden in Suriname en in de Caribe, ook vanuit het thuisfront kijkt Martijn mee voor de mogelijkheden voor later.

Voorlopig blijven we op Kaapverdië .

We hebben geen haast en voelen ons veilig.

We doen wat kleine klusjes en genieten heerlijk in het zonnetje tussen de actieve vissers.

Akko regelt de supplies via de wal.

De bevolking is erg vriendelijk & behulpzaam.

Compleet met mondkapjes komt de bezorg langs zij met groente & fruit.

Inmiddels is er bericht van de Blue Scarlett zij zijn in Sal.

Daar is nog geen quarantaine ingesteld dus hebben meer vrijheid.

Vanuit Nederland krijgen we dagelijks een Corona update .

Erg heftig allemaal!

Ben blij met mijn prepaid zodat we elkaar wat gemakkelijker kunnen berichten.

Van uit de haven nog veel onzekerheid.

We schrijven ons in bij het consulaat in Praia zodat ze weten dat we hier met 5 NL boten in quarantaine liggen.

Voorlopig is hier blijven de beste optie.

Er is op het eiland nog geen Corona en alle toeristen zijn naar huis.

Wel is er overleg met de ambassade voor eventuele repatriëring.

Het blijft nog even onduidelijk wat de beste optie is.

Inmiddels liggen we ruim 8 dagen in quarantaine.

De Pien krijgt al 1e toestemming om aan wal te gaan.

Dat is goed nieuws!

Ze mogen naar de supermarkt, deze is nog goed bevoorraad.

De regels zijn als in Nederland

1 man naar binnen met gepaste afstand op de grond is aangegeven waar je moet staan.

Voor de andere schepen wordt het de lange adem vrees ik.

Niemand op de wal durft zijn verantwoordelijkheid te nemen.

Volgens Noonsite zit Kaapverdië nog tot 4 april op slot.

Bij herhaaldelijk oproepen van de Maritieme Politie blijft het angstvallig stil.

Een Canadian Warship probeert ons te helpen

We rekenen erop dat we de 14 dagen quarantaine gaan uitzitten.

..en hopen dat tussentijds de regels niet aangescherpt worden.

Net voor zonsondergang loopt er een Oceaan Roeiboot aan.

De MP weet niet zo goed wat ze hier mee moeten.

Uiteindelijk gaan ze op anker.

Al snel blijkt er sinds vannacht om 00:00 uur een Totale Lock Down van kracht tot 17 april.

De havenautoriteiten zijn nog open van 11:00-13:00 uur.

Via het consulaat in Dakar wordt gekeken of er wat aan onze status kan worden gedaan.

De roeiers gaan tegen de ochtend met water & supplies richting Frans Guyana.

Na 3 dagen komt de MP langs voor water & supplies.

Ook Toon mag ons water bezorgen zo komt er in eens veel actie.

Marij doet aan wal al onze boodschappen op de markt waarna de MP ze komt bezorgen.

Een raar idee dat zij zo druk zijn om ons te bevoorraden maar goed het is even niet anders.

We zijn superblij met alle hulp en hebben ‘s middags alle spulletjes weer aan boord.

Tijd om lekker even te douchen!

Mijn haar gaat wel weer direct in 2 vlechten, de enige manier om het uit de knoop te houden met continu harde wind.

Voorlopig houdt de Total Lock Down nog wel even aan.

Ook op de wal is het erg rustig weinig beweging op straat.

Met veel minder wind kunnen we nu wel lekker zwemmen.

Het voelt als al wat extra bewegingsvrijheid.

Een stapje in de goede richting!

1. Ad Boden:
    1 april 2020
    Hoi Han en Marielle, goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en nog binnen mochten lopen, we waren jullie plots kwijt op alle AIS sites voor de Afrikaanse kust.

Rare tijd nu, mogen in zeeland ook alleen nog maar varen en niet overnachten, hopelijk "waait "het snel over, blijven jullie volgen.

Groetjes Ad en Monique Boden
    Halsteren
  2. Sjany en Chris:
    1 april 2020
    Ha Han en Mariëlle, we lezen met veel plezier je blog. De oversteek naar de Kaap Verdische Eilanden was enerverend. Problemen overwonnen en van alles om je heen genoten. Chris en ik, de vorige eigenaren van jullie zeiljacht, wensen jullie ook verder een goeie reis. Eveneens een hartelijke groet aan de bemanning van de Pien, die wij vorig jaar in Albufeira ontmoetten. Wij hebben de winter in Portugal in ons huisje doorgebracht en hopen deze maand terug te rijden naar NL. Behouden vaart!.
  3. Marieke:
    1 april 2020
    Jeetje wat een tijden, ook voor jullie op de BenNL . Eerst de ultieme vrijheid met dolfijnen & een bultrug en dan in quarantaine. Wat een wereld. We volgen jullie nog steeds trouw Han en Marielle, we leven mee. Jullie laatste verhalen waren weer een avontuur om te lezen. Veel gezondheid samen! Liefs Bart & Marieke