Een nieuw Grootzeil!

2 juni 2019 - Las Palmas, Spanje

Goed nieuws van de zeilmaker!

Maandag in alle vroegte gaan we naar de werkplaats om de laatste details te bespreken.

Samen bepalen we de plaats van de bussen aan het zeil en de bevestiging aan de giek.

Om het zeil te snijden hebben ze een laserprinter gebruikt die met luchtdruk het zeil op z'n plaats houdt.

Super om alle stappen van het maak proces te kunnen volgen.

's Middags maken we schoonschip en bereiden het werk voor.

Halen het oude zeil er vast af om straks samen het nieuwe zeil te plaatsen.

Een bus heeft nog wat correctie nodig is te strak ingenaaid en de kunststof ringetjes zijn 1 mm te dun.

De volgende morgen wordt dit herstelt helaas nog steeds teveel wind om het zeil te hijssen.

Vrijdag lijkt het even iets minder te waaien en besluiten we de boot om te draaien.

Zo kunnen we het zwemplateau monteren en van het weekeinde het zeil hijssen, met de neus in de wind, voor een laatste check of alles goed zit.

Eenmaal uit de box is de wind snel terug en zijn we erg blij met de hulp van Steven & John.

Han vaart hem keurig met z'n kont naar de steiger maar om alleen beide lee-lijnen naar voren te trekken is een pittig klusje.

Maar goed de loopplank ligt en ziet er gelikt uit!

Jacky & John, ook vertrekkers uit 2018, komen een kijkje nemen aan boord.

Met de Brigantijn onderweg naar Thailand, voor Jacky naar huis.

Ze zijn hier laat in het seizoen om nog over te steken en beraden zich wat te doen.

Voorlopig nog een ware Nederlandse enclave met Wandelaar, Brigantijn, Toto en de BEN-NL aan de Muelle.