Langzaam gaat de focus richting Nederland

9 juni 2019 - Las Palmas, Spanje

Nog lekker even puzzelen met het zwemplateau.

Alles is schots en scheef.

Daar we nogal symmetrisch zijn aangelegd is dat wel lastig.

We moeten dat loslaten want links passen 5 latten en rechts is er slechts ruimte voor 4.

Het ziet er naar uit dat we al het materiaal gaan gebruiken en hebben nu profijt van het langdurige passen en meten.

Maandagmiddag hebben we nog een laatste contact met Allard.

Hij vertrekt morgen vroeg van Suriname naar de Carib, solo.

De Nederlandse mede overstekers blijven in Suriname voor werk.

Door constant 125 mijl uit de kust van Venezuela te blijven "omzeilt" hij de piraterij.

We volgen hem dagelijks via AIS en Cruisersat.net.

Dinsdagmorgen is er slechte tijding op de Wandelaar, de moeder van Steven is overleden, 92 jaar en nog 35 kg, het verdriet is er niet minder om.

De wind blijft hier behoorlijk aanhouden en nog niet echt geschikt om het grootzeil te hijssen.

Woensdagmorgen is het dan eindelijk zo ver.

Om 7:00 uur wordt samen met Sunny het grootzeil gehesen.

Het blijkt te lang en moet er uit, een enorme tegenvaller, maar gelukkig wordt het hier gemaakt.

"s Avonds proeven we van de Thaise keuken bij Jacky & John heerlijk!

...en nieuwe recepten voor het " Ben op Reis " kookboek.

Bericht van de zeilmaker laat weten dat het Grootzeil maandag opnieuw geplaatst wordt.

Voor ons gaat de focus langzaam op de trip naar Nederland.

Op de markt scoren we een kleine koffer voor de handbagage.

Thuis wordt Maartje erg zenuwachtig en ik krijg de behoefte om daar te zijn ...en te delen.

Voor nog wat laatste shoppings lopen we de stad in en daarna poetsen we de boel op " schoon schip" maken.

Daarna zijn we uitgeblust en ploffen in de hangmat voor een lange siësta en kijken terug op een geslaagde klus.

Van het weekeinde de koffers pakken en de BEN-NL dusdanig prepareren dat hij 2 maanden veilig in Las Palmas achter kan blijven.

Het voelt erg goed uiteindelijk deze keuze te hebben gemaakt.

Je boot ergens achter laten blijft toch wel echt een dingetje!