Zwemmen met Schildpadden

30 juni 2020 - São Pedro, Cape Verde, Kaapverdië

Samen met Akko & Frans wordt in de Floating Bar het Predict Wind programma geïnstalleerd en bekeken.

Toon is vanaf de Azoren onze weerman aan wal.

We volgen de weerontwikkelingen dagelijks en een echt goed weervenster is er nog niet.

Datum van vertrek schuift steeds weer een stukje op.

In overleg met de Canadese zeilers die het stuk meerdere malen hebben gezeild wordt nogmaals bevestigd dat je hier met meer dan 35 knopen niets te zoeken hebt.

Je kunt dan namelijk door de golfslag niet hoger als 60 graden varen.

Onderwijl gaan we door met klaar maken voor vertrek.

Puzzelen met de Satelliet Telefoon & de Fenders poetsen met diesel, die de smerige vetlaag uit de haven moet oplossen.

Samen met Liza maken we een grabbelton voor Bien haar 8e verjaardag.

Een heus kinderfeestje met Chocoladetaart en heerlijke espresso van Barista " Frans"

In de bakskist staat zijn espresso machine een reuze grappig zicht.

We zingen de Creoolse variant op "Lang zal ze Leven" en allen vissermannen zingen & dansen spontaan mee.

We maken er met Lina, Bobbi, de kleine Sunny en de bootfamilie een onvergetelijke dag van.

Bien straalt van oor tot oor.

Na 3 rustige dagen is de wind terug en hoe!

Het wordt opnieuw in de ankerwacht - modus en van slapen komt niet veel.

We volgen de Aquamarijn via Predict - Wind onderweg van Sint-Maarten naar de Azoren.

Zij zitten al 3 dagen in een windstilte en gaan hard door hun diesel heen.

Waar zij zonder wind vallen hebben wij nog steeds veel donker rode plukken in ons weervenster en zit er voor de 7e geen vertrek in.

Toch wordt de gehele stock gecheckt  en een lijstje geschreven.

De conserven voorraad wordt dan zoveel mogelijk gecombineerd met vers waar.

Na een paar uur Stock inkopen schiet de lunch er bij in...

...Tot we blij verrast worden door een lokale duiker met verse Kreeften.

Zo is het zomaar weer een Feestje!

We doen de 15e Gin-Tonic-Friday met verse Sushi.

Of het ook  de laatste op Cabo Verde is blijft nog erg onzeker.

We houden ons voor: No Stress zoals ze hier zeggen.

Ook op de andere Nederlandse boten klinkt nu wat vertwijfeling.

Alle vluchten in de maand juli zijn geannuleerd en zeilen tussen de eilanden is nog steeds niet mogelijk.

Wat een rare tijd!

Als het weervenster nog wat op zich laat wachten besluiten we met schildpadden te gaan zwemmen.

Een groepje jongelui verzorgt in de aangrenzende baai ( Sao Pedro )een groep schildpadden.

Uitgegroeid van 5 tot 18 exemplaren.

Als we met de boot naderbij komen verzamelen ze zich aan de waterlijn.

Het geluid van de motor staat gelijk aan etenstijd!

Met kleine visjes worden dieren bijgevoed

Het zwemmen is spannend maar een geweldige ervaring.

Ze zijn erg nieuwsgierig en komen erg dichtbij.

De schildpad is op de eilanden een beschermd dier maar buiten de baai zijn ze een gewilde prooi van vissers.

Het initiatief van de jongens is prachtig waar ze van mij zeker een boterham aan mogen verdienen.

We sluiten af met een heerlijke lunch bij mama in de keuken van dit onwerkelijke vissersdorp.

We blijven op het strand met hoge golven en een prachtige Natural pool en dan moet de Zondag nog komen.

We gaan dan voor een Sundowner naar de Beach Bar.

Erg gezellig met een zeer internationaal gezelschap allemaal "gestrand" op Cabo Verde.

De dagelijkse weervenster check wijst momenteel naar 7 juli.

Hopelijk blijft dit zo!

1. Lilian en Ruud:
    3 juli 2020
    Wat doen jullie toch geweldige ervaringen op!
    Geweldige foto's, mooie verslagen... we (be)leven op afstand mee.
    Blijf gezond en geniet!
  2. Sjany en Chris:
    5 juli 2020
    een hartelijke groet van de vorige eigenaars van jullie zeiljacht. Goede reis gewenst, helaas moest dit een korter rondje worden. Hopelijk hebben jullie genoten. vr gr