Zeilers Legende Peter's Cafe Sport

3 augustus 2020 - Horta, Portugal

Na een oproep op de marifoon worden we opgehaald voor een Covid- test.

De voorbije maand bijna 100 testen per dag.

Nu is het gelukkig wat rustiger maar de procedure loopt gesmeerd.

Ons eerste contact met de eilanders is erg vriendelijk.

Het oogt ons eerder Engels als Portugees, strak omlijnde akkers en veel groen.

Na de test gaan we terug aan boord en verblijven in quarantaine.

We worden opgeroepen door de Linde een boot die we op de vertrekkerstdag in 2017 hebben ontmoet en daarna uit het oog zijn verloren.

Ze proberen data voor ons te regelen maar dit blijkt toch wat moeilijk.

In principe blijven we 24 uur in quarantaine dus dat is te overzien.

Er volgt een dag in de wachtkamer vanaf 09:00 uur staat de marifoon op 10 in afwachting op.

Als om 18:30 uur het verlossende " negatieve " test resultaat wordt gemeld kunnen we aan wal.

Havenkantoor & Immigratie blijven speciaal open voor deze uitzonderlijke situatie en alles is gelukkig snel geregeld.

De " vrijheid " wordt samen met Camille van de Ingeling en Carla & Hans van de Linde gevierd met een biertje bij Peter's Café Sport.

We sluiten af met een Gin de Mare de huisdrank van het Café.

Het is tenslotte de 19e Gin-Tonic Friday!

Door alle Covid-perikelen even niet op de BEN-NL.

Het is al laat als we met de bijbal van de Ingeling op sleeptouw terug naar de ankerbaai gaan.

Zaterdagmorgen mogen we afmeren aan de kade in de haven naast de Zeezwaluw van Ineke & Riens.

Al sinds 2002 op pad en al wat langer in Horta wijzen ze ons de weg voor data & shoppings.

Totaal overdonderd door het grote aanbod lopen we wat verdwaasd door de Continente supermarkt.

Wat zit een menselijk brein toch raar in elkaar.

Zondag wat was en poetswerk en nog veel slapen om uiteindelijk eind van de middag weer bij te tanken bij Peter's Café Sport.

Samen met de Nederlandse enclave is het weer erg gezellig.

We maken kennis met Katja & Ansgar van de Umiak en hebben een supergezellige avond.

Met Camille zetten we de avond nog even voort, in het cafe van de BEN-NL, waarna deze als fietsenstalling fungeert als Camille terug roeit naar de Ingeling.

Maandag over tot actie.

We winnen wat informatie in omtrent reparatie van de stuurautomaat.

Prijstechnisch is het interessanter om de onderdelen uit Nederland te laten komen en hopen zo eind v an de week de onderdelen binnen te hebben.

Na 2 driedelige dagen is de zomer weer terug.

Tijd om de Cobb tevoorschijn te halen en met de weinige wind van hier lekker te BBQ-en.

Nadat Camille per fiets het eiland heeft verkend sluit hij bij ons aan.

Samen genieten we van een lange zomerse avond aan boord.

Onderwijl loopt de Wings Horta binnen na 10 dagen vanuit Mindelo ook de Blue Scarlett is inmiddels op de Azoren ( Sao Miguel )

Zo is een groot deel van de Nederlandse boten uit Cabo Verde inmiddels op de Azoren.

Alleen de Choctaw blijft achter in afwachting op een " go " naar de Caribe.

Gelukkig krijgen zij in Cabo Verde inmiddels wat verruiming om andere eilanden te bezoeken.

De volgende morgen doet de Wings een snelle begroeting op weg naar de test.

We starten een noodreparatie aan de ankerkluis en bedenken hoe we het schavielen van de grootzeilval in de mast kunnen tegengaan.

Samen met Camille hebben we ons inmiddels dagelijkse Sunset momentje aan boord.

Erg gezellig!

Als de Wings uit quarantaine komt gaan we met de kids om een grote ijsco en daarna natuurlijk het inmiddels traditionele biertje bij Peter's Café Sport.

Wij gaan op tijd weer terug aan boord.

Ik ben erg moe maar slapen lukt maar slecht ook mijn stofwisseling is behoorlijk in de war.

De 12 dagen op zee eisen zijn tol.

Verplicht uitrusten!

Samen met Camille bezoek ik het plaatselijk ziekenhuis voor een schriftelijke uitdraai van de Negatieve Covid test.

Belangrijk als we nog andere eilanden willen aan doen.

We krijgen het advies voor vertrek hier nog 1x een test te doen.

Nu zijn de testen hier gratis dus de keuze is snel gemaakt.

Ook handig voor een eventuele aanloop in Engeland straks ( nu nog gesloten! )

Via Predict Wind volg ik de Aquamarijn, nu een week op het water, het lijkt er op dat ze Brest gaan aan lopen.

Vrijdag doen we al weer de 20ste Gin-Tonic-Friday met een hele kuip vol " Nieuwe Zeilers "

Tom & Terry van de Paradise verrassen ons met vers gevangen Tonijn.

Johan van de Regina is vanmorgen uit quarantaine gekomen nadat hij in 4 weken rechtstreeks van Aruba naar de Azoren is gevaren.

Verder sluiten Ineke & Riens van de Zeezwaluw, Carla & Hans van de Linde, Camille van de Ingeling en natuurlijk de Wings met Aemelie, Frans, Milou & Robien aan.

Heerlijk om alle zeilverhalen uit te wisselen onder het genot van een hapje & een drankje.

Stiekem zijn we onderweg tegen veel dezelfde schepen aangelopen.

Het is leuk om te horen hoe het eenieder vergaat.

1 grote Zeilfamilie de "Sailing Dutchies" in beginsel opgestart door de Zouterik & de Phi.

Nog nagenietend van een gezellige middag/avond is het weer tijd voor schuren & plamuren.

In afwachting op onderdelen besluiten we een autootje te huren om het eiland te verkennen.

Daar in Covid-tijd openbaar vervoer ( lees de gehele dag een snoetje op ) geen optie is.

Met prachtig weer toeren we over het eiland.

Eerst naar de krater van de vulkaan daar die 's middags nog al eens in de laaghangende bewolking zit.

Het kleine eiland laat veel verschillende gezichten zien.

Van vulkanisch tot erg groen.

Alle wegen worden aan beide zijde omringd met een haag met blauwe Hortensia's, een prachtig gezicht.

We boffen dat de Pico ( De vulkaan van het gelijknamige eiland ) vandaag niet in de bewolking hangt.

We sluiten de dag af met een etentje bij Peter's Café Sport.

Al 100 jaar de Zeilers Legende van Horta.

Voor zeilers een must om hier te zijn geweest als je de Azoren aan doet.

1. Melanie:
    4 augustus 2020
    Zie jullie al helemaal zitten met zijn allen, proost!