winderig weekje Porto Santo

19 november 2018 - Porto Santo Island, Portugal

Zondagmorgen hebben we overleg met de Karakter over vertrek naar Madeira en daarna richting de Canaries.

Het ziet er naar uit dat het donderdag wat instabieler wordt en maken we het plan om dinsdag richting Madeira te varen.

's Middags wordt de laatste hand aan onze muurschildering gelegd.

We zijn super tevreden over het resultaat en het is ook nog eens heel leuk om te doen.

Maandag nog even wassen dat gaat hier echt super de luxe!

Je geeft je was en zeeppoeder aan Maria en eind van de middag kun je het droog en opgevouwen ophalen en hier betaal je niets voor, dit hebben we eerder nog niet zo meegemaakt.

En dat het al bij het havengeld inzit lijkt me niet bij 134 euro per maand.

Daarna gaan we alvast uitchecken bij de havenmeester ze vertelt ons dat we nog tot 5 december mogen blijven zonder extra kosten.

Buiten start de twijfel als we daarna het weervenster bekijken hebben we het idee dat het straks 2 weken Madeira wordt.

We stellen ons plan bij en blijven langer op ons geliefde Porto Santo.

We voelen ons hier goed en zijn hier nog niet klaar!

Wanneer Han & Michiel de was ophalen ontmoeten ze een Braziliaans stel met kapot grootzeil.

Michiel repareert het zeil op de naaimachine en als bedankje maken ze prachtige speeltjes voor de kids.

Samen drinken we een Jamaicaans biertje.

Daarna kook ik voor Madelief en Jaap Eigengemaakte frietjes met Appelmoes en een lekkere kip uit de oven.

Zij vertrekken morgen wel naar Madeira.

Maar bij afscheid nemen hoort ook wederzien!

Heerlijk om hier nog te mogen blijven.

Porto Santo is een parel in de Madeira Archipel.

Het voelt goed ook weer even samen te zijn.

In het dorp gaan we op zoek naar een aansluiting voor de nieuwe gasfles degene die we bij ons hebben is voor hele grote gasflessen.

Daarna duiken we allebei in een boek Marije heeft 80 nieuwe exemplaren op onze e-readers gezet dus we kunnen even vooruit.

De volgende morgen is het stralend weer en nagenoeg windstil na een lokaal kopje koffie starten we een strandwandeling naar Calheta.

We lopen  2,5 uur overheen goud gele strand met uiteraard een paar zwemstops.

Prachtig tocht met nog erg veel ongeschonden natuur.

De beloning, de lunch bij Restaurante O Calheta, is super met een heerlijke Carpaccio de Polvo en een Salade Nicoise met hoe kan het hier ook anders superverse Tonijn.

We blijven er tot de zon ondergaat en genieten van de wijn, Gin-Tonic, Cognac & een geweldig uitzicht.

Beiden doen ons hart sneller kloppen!

Als de duisternis invalt worden we thuisgebracht, dit is een extra service van het restaurant.

Ik weet het niet precies meer maar volgens mij lagen we om 19:00 uur op bed.

Na een zeer geslaagde dag!

Als we de volgende morgen wakker worden zijn we toch wat stoffig.

De harde wind vraagt om een boot-dag vandaag en dat vinden we helemaal niet erg.

Poco-Poco

's Avonds eten we Espada een supergelijke vis uit de regio.

Een combinatie met Madeira banaan en Zoete aardappel geeft een onverwachte smaaksensatie.

Ook in de nacht blijft het erg onrustig met harde wind en behoorlijke swell.

Als we tegen 04:00 uur een boot langszij komt gaan we toch maar even kijken.

Uiteindelijk meren ze voor ons af langszij is met deze swell echt geen optie.

Overdag neemt de wind wat af en genieten we van strand en zon.

In de vroege avond begint het dan opnieuw te waaien en het belooft weer een onrustig nachtje te worden.

Om 02:00 uur is in de haven iedereen in de weer met lijntjes als er dan een zeilboot binnenloopt maken we ze duidelijk dat dubbel liggen geen optie is.

We willen allemaal graag helpen en zien dat ze behoorlijk afgepeigerd zijn.

Uiteindelijk gaan ze in de luwte voor anker waarbij zelfs een man over boord slaat.

Bij het eerste daglicht proberen ze alsnog langszij te komen de buurman, die geen nee durft te zeggen, loopt behoorlijke schade op de onkosten worden vergoed maar echt blij wordt je er niet van.

Ook vandaag weer een heerlijke zonnige dag met erg veel wind.

Op de boot blijkt de beste plek!

Zondag volgt nog zo'n kneuter dag tot dat bij zonsondergang de steiger breekt we  onmiddellijk in de Adrenaline modus gaan!

Met veel hulp op de steiger gooien we los om op anker te gaan dit met behoorlijk wat wind op onze mik.

Als we eenmaal liggen kunnen we ook nog een mooring oppikken dat voelt wel extra veilig!

in de harde wind worden we behoorlijk rond geslingerd maar we voelen ons hier beter als aan een kapotte steiger.

En genieten van de nieuwe horizon!