verliefd op Porto Santo

11 november 2018 - Porto Santo Island, Portugal

1 November hebben ze hier het 600 jarig bestaan gevierd met veel feestelijk vertoon.

Wij waren toen nog onderweg.

Het eiland heeft een relaxte en prettige sfeer, hier willen we graag wat langer verblijven.

Met Madelief maak ik een ontwerp voor ons logo op de wall of Fame.

Iedere boot maakt zo'n logo en schildert het op de muur langs de haven.

We kijken of we het logo van de Zouterik kunnen vinden maar zien het niet.

's Middags brengen we een bezoek aan het huis van Columbus en met behulp van wat vertaal pagina's proberen we de geschiedenis in beeld te brengen.

Het laatste Hollandse scheepswrak is pas in 1974 gevonden met nog een aanzienlijke schat aan boord.

Het schip blijkt vertrokken uit de Nederlandse plaats genaamd Rammekens.

Marije en ik kijken elkaar verbaasd aan maar na wat speurwerk blijkt dit de oude zeehavenmond van Middelburg te zijn waar ik notabene bijna een jaar heb gewoond!

Een erg geslaagde middag in het museum.

Voor vertrek richting de haven scoren we nog een hele tonijn van 3 kg voor 6 euro

Dat wordt weer een feestje!

Bij aankomst op de steiger is het een drukte van belang.

Als Marije haar boot op wil stappen begrijpen we waarom, hun steiger is compleet afgebroken.

Iedereen is direct in opperste paraatheid!

De boot moet verlegd, maar waar naar toe?

Er wordt gepoogd langs zij van een boot aan rustig ogende steiger helaas blijkt niks minder waar.

In des wel wordt de boot 2 meter op en neer gegooid met niet-begrijpende Zwitser van 80+ ontstaat er een penibele situatie.

Uiteindelijk wordt toch de box naast ons verkozen en zijn we weer buren.

Als alles weer een beetje tot rust gekomen is eten we op de BEN-NL.

Voor de kids Pannekoeken & het Jeugdjournaal en met Tonijn op 2 manieren ( sashimi & gebakken ) is het feestje compleet!

De volgende morgen gaan voor een frisse ochtendduik naar een naastgelegen strandje.

Er staan hoge golven maar de enorme onderstroom maakt zwemmen niet echt makkelijk.

Het zand wordt zo onder je voeten vandaan gezogen.

het blijft dus een strandwandeling en dat is zalig.

in de ankerbaai kunnen we wel goed zwemmen het water is heerlijk 20-25C en azuurblauw.

Op de fiets gaan we hele kuststrook af tot een werkelijk idyllisch strandje met veel minder onderstroom.

je ziet de zon zo in de zee zakken!

We kijken terug op een geslaagde dag.

Vrijdag geeft Han kookles aan Madelief en Jaap.

om 9:00 uur gaat de schoolbel en komen de kids aan boord.

Ze zijn druk met recepten en boodschappenlijstjes op de fiets gaan ze met z'n drieën naar het dorp.

Marije en ik nemen het ervan om een flinke wandeling te maken over de ruige paden.

Heerlijk even klimmen en klauteren als we boven zijn blijkt dat we toch wat van het pad zijn afgedwaald maar avontuurlijk was het zeker.

...en aan het kletsen kan het niet hebben gelegen.

We bezoeken een klein kerkje helaas niet open, de kaarsjes zijn al aangestoken dat scheelt!

Bij terugkomst doen we nog een lokaal koffietje a 60 cent in afwachting van de lunch op de BEN-NL.

Er komen heerlijke luchtjes naar buiten en het is muisstil daar wordt hard gewerkt.

Om 13:30 uur gaat het Restaurant open en krijgen we een heerlijke lunch geserveerd.

Salade met Grote Garnalen & Gevulde inktvis met eigengebakken brood

Als toetje Appeltaart met Sabayon en vers fruit.

Iedereen is apetrots op Jaap & Madelief ...en Han natuurlijk!

's Middags beginnen we aan de muurschildering

om het eiland te verkennen huren we een Qwat  en crossen het hele eiland rond.

Niet nadat Han eerst een rondje met de kids maakt natuurlijk!

Op naar de Natural Pool hier moet je met laag water zijn.

We zijn er eigelijk net iets te laat maar het is er niet minder mooi om.

Ik neem er een duik in het heerlijke water, zonder onderstroom door alle rotsachtige muurtjes, en droog lekker op in het zonnetje.

Als we onze tour vervolgen komen we een grote groep 4x4 jeeps tegen en volgen hun pad.

Om op de top samen te genieten van het uitzicht.

We worden getrakteerd op wat lokale brouwels de trots straalt er van af, het zou niet gepast zijn dit te weigeren, en dit 's morgens om 11:00 uur!

Daarna maar op zoek naar een plaatsje voor de lunch, in Camacha worden we verrast met een heerlijk lokaal broodje.

We gaan alle bergtoppen af met de qwat en hebben prachtige vergezichten over het eiland.

Het eiland is niet groter dan Vlieland en nog weinig aangetast wat een mooie ruige natuur geeft ondanks dat de begroeiing hoofdzakelijk uit cactussen bestaat.

Wat een fijne plek is dit!

1. Jan Bakker:
    13 november 2018
    Hoi Han/Mariel ,
    schitterende verhalen met foto's,leuk om te volgen.
    dat gaat dus kerstmis op de Canarische eilanden worden .... toch.
    ppppfffftttt ik lig al drie nachten wakker als ik moet oversteken van Bru naar de Mosselbank
    Geniet ervan en we volgen jullie.

mee leutige groet
    Jan & Janine
  2. Claudia:
    14 november 2018
    Hey Han en Mariëlle, wat leuk om jullie verhalen te mogen volgen: wat een avontuur!!
    Als jullie met kerst en oud en nieuw toch in Gran Canaria zijn, laat het ons maar even weten!!
    We hebben een auto gehuurd dus kunnen het eiland rond. Goede reis nog en lekker genieten samen. We blijven jullie volgen 😍🏝⛵️.

Liefs Ed, Claudia, Sam en Lynn 😘😘😘😘