Als thuis op de Canaries

3 februari 2019 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

Samen nemen we de verdere planning door waarschijnlijk blijven we hier tot Lynn & Martijn zijn geweest.

We hebben nog klussen genoeg die we hier kunnen doen in een zeer betaalbare haven ( nog geen 10 euro per nacht )

Dan begin maart richting Portimao ( Algarve ) tot nog toe de beste plek om nog wat reparatie te doen en een goede bestemming om vandaan, voor de bruiloft van Maartje en Dion, terug naar Nederland te vliegen en de boot veilig achter te laten.

De bank in de dockhouse willen we verhogen dit biedt zelfs mogelijkheden voor een wasmachine.

Daar in de havens stroom & water inclusief zijn is dit de investering meer dan waard.

Passen en meten dus maar!

Van de Tutti horen we dat ze op de Kaapverden zijn aangekomen, die gaan daar zeker de Tiago ontmoeten, die vrijdag weer terugvliegen vanuit Nederland.

Goed om te horen!

Allard komt vandaag deze kant op ( zal wel hoppen worden )

Toch alvast bij de havenmeester geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn maar helaas kan ik niet veel voor hem regelen.

Hij moet zich zelf aanmelden inclusief papierwerk even afwachten dus maar.

Daar het plan met de wasmachine nog niet is uitgebroed toch maar even naar de wasserij, altijd een gezellig bel momentje met mama.

Zowel met mama als met Maartje hebben we het veel over alle voorbereiding van de aanstaande bruiloft zo ben je er toch een beetje bij.

's Avonds onder het diner valt de Karakter zonder gas.

De Tonijn beland bij ons in de pan en eten we met de ouders van Michiel met z'n allen aan boord.

Een gezellige wending en heerlijk eten.

Volgens Jaap zijn wij het leukste wat ze zijn tegengekomen op hun reis ( nu 6 maanden op reis ).

Woensdagmorgen op pad voor het vullen van de gasflessen.

Michiel heeft nog een auto dus dat is superhandig.

Via de havenmeester een adres op 20 minuten van de haven.

Het neemt de hele ochtend en helaas zonder resultaat ( je mag maar 2 flessen per auto laten vullen! )

Die middag wordt de auto op Han zijn  naam gezet en donderdag weer terug naar de Disa fabriek.

We kennen inmiddels het protocol en wachten in de auto tot het proces is voltooid om 11:30 uur rijden we weer richting de haven met volle gasfles.

We kunnen weer even vooruit!

Het weer laat wat te wensen over maar het bakken van een broodje geeft behaaglijke warmte en een lekker luchtje in de boot.

Na wat druilerige dagen is het vandaag weer lekker.

Buiten de plantjes vertroetelen en de gekweekte tomatenplantjes ophangen.

Geert & Agnes zijn op "ons eiland" en komen langs aan boord echt superleuk!

Ze hebben een auto gehuurd en verblijven in San Nicolas aan de andere kant van het eiland.

Heerlijk even bijkletsen en de verhalen van thuis horen.

Vorige winter bezochten we hen in Zuid Spanje en nu zij ons op Gran Canaria.

Heerlijk deze lieve warme mensen even hier rond ons heen te hebben.

Volgende week gaan we een paar dagen bij hun logeren.

Zaterdag nog een middagje 2e hands shoppen met de meiden en een biertje in onze "stamkroeg".

Na 4 maanden samen optrekken gaan we morgen uit elkaar!

Als afscheid maak ik een kookboekje " Koken met Karakter" met alle recepten die we de afgelopen maanden hebben gemaakt.

Zo blijven we toch een beetje bij elkaar.

Als we om 7:00 uur de Karakter uitzwaaien vanaf de benzine steiger lopen we direct door naar het busstation.

We gaan Geert & Agnes op zoeken in San Nicolas.

De bus gaat langs de noord kant van het eiland onderweg zien we de Karakter varen richting Tenerife.

Gestrand in Las Nieves moeten we 2 uur wachten op aansluiting, een mooie gelegenheid om de ankerbaai te bekijken.

Er liggen 4 zeilboten op anker in de haven zelf is niet veel plaats.

Het vissershaventje is sfeervol wellicht een ankerplaats voor later deze maand.

Tegen ons vertrek begint het stevig door te waaien op anker in de baai is dan een stuk minder relaxed.

1 Zeilboot gaat anker op we zijn erg nieuwsgierig naar zijn nieuwe bestemming.

In de bus maken we een bergrit van een uurtje, al met al een katterig tochtje, we zijn blij als we in de haven van San Nicolas uit kunnen stappen.

Met weinig telefoonbereik is Geert contacten nog even een dingetje.

Uiteindelijk blijken ze vlak bij te wonen.

We hebben een heerlijk middagje aan het strand.

Eten Tapas in het dorp vlak bij hun appartement.

Een heerlijke stek met zalig dakterras.

Sinds 7 maanden slapen we voor het eerst weer aan de wal en dat voelt toch even wat onwennig.

De volgende morgen met Agnes een koffietje op het dakterras in de zon voelt als vakantie.

In de ankerbaai is inmiddels de zeilboot uit Las Nieves aangelopen.

Weer een goede ankerplaats dus!

Ook hier na een uur weer stevige wind.

We zien de eigenaar naar zijn bijboot snellen om de zeilboot in bedwang te houden.

Er is geen sprake meer van rustig ankeren en voor wij vertrekken zijn ze al weer anker op.

De Tapas is ons goed bevallen en doen nog een bezoekje aan "onze stamkroeg" waar we afsluiten met koffie solo & Carlos I.

Ouderwets genieten en lekker verhalen maar altijd weer een aanslag op je lever!

Met Han maak ik een wandeling door het dorpje, wat niet veel meer als 1 hoofdstraat blijkt te zijn, bij terugkomst blijkt Agnes een ontstoken oog te hebben.

Bij de Pharmacia vinden ze het raadzaam een dokter te raadplegen.

Zalf, druppels en een zonnebril om het oog wat rust te geven lijkt het beste.

Met z'n vieren gaan we daarna naar Mogan het zonnigste stukje van het eiland.

Ook hier zien we dezelfde zeilboot weer op anker het lijkt dat ze nu een goede stek gevonden hebben maar het is dan ook erg rustig weer.

Hier nemen wij de bus terug richting Las Palmas met onderweg regen en harde wind.

De contrasten zijn groot op zo'n klein eiland, het scheelt zeker 5 graden, en het zuiden heeft veel meer zonuren.

In de haven schijnt gelukkig de zon weer en de BEN-NL ligt er goed bij!

Het is lekker om weer thuis te komen.

Donderdag gaan we op wasmachine zoektocht en daarna naar de Lidl dit blijkt geen goede combi.

Een serieuze klimpartij met volle bagage!

Bij terugkomst in de haven zijn we allebei uitgeblust!

Zondagmorgen voor vertrek komen Geert & Agnes nog even koffie drinken en vullen onze koelkast zeer aangenaam.

Dit kun je geen leftovers noemen!

Met nog wat laatste haakles nemen we afscheid van een klein stukje Roosendaal op de Canaries!