Terug achter de spijker

30 september 2019 - Pasito Blanco, Spanje

Maandag volgt nog een dag schoonschip maken.

Alles lekker poetsen met ruim water en sop zodat de BEN-NL weer fris te water kan.

We rekenen af met alle monteurs die ons werkelijk geweldig geholpen hebben, niks geen " Manana " maar gewoon hulp bieden waar mogelijk.

ondanks dat we blij zijn dat we weer achter de spijker kunnen hebben we hier een prima week gehad met hele lieve mensen.

's Morgens gaat de BEN-NL als 1e in de banden nadat we nog een laatste laagje antifouling hebben aangebracht.

Heel anders als elders bepalen wij in alles het tijdstip.

In tegenstelling tot vorige week is het windstil en lekker zonnig.

Na een laatste controle benedendeks zoeken we een plaatsje in de ankerbaai, waar sinds vorige week behoorlijk wat boten meer zijn neergestreken.

Daarna ploffen we in de Fatboy en genieten van even helemaal niks.

Met 3 boten besluiten we gezamenlijk de boten te storen.

Een vroege wandeling en voor 11 uur zijn de boten al weer aan kant.

We koken gezamenlijk en hebben een "waar" Oktoberfest op de Cat van Tom.

De volgende morgen zwem ik richting de Que Mas om te helpen met opruimen.

Daar aangekomen is hij al een heel eind op weg.

Na een heerlijke cappuccino brengt Tom me thuis.

Goed en wel thuis schreeuwt hij dat er een rat aan boord is.

Gelukkig kunnen Shaun & Tom hem vangen waarna hij wordt afgevoerd.

Dit juist bij Tom met zijn Duitse precisie.

's Middags geef ik Ainur zwemles.

Al snel ben ik er achter dat ze alleen maar bang is maar best kan zwemmen.

We boeken elke dag vooruitgang.

Zaterdags varen we met Tom mee richting Mogan van waar hij morgenvroeg vertrekt richting Tenerife.

Een heerlijk tochtje op de Catamaran.

Na wat Tapas in Mogan nemen we afscheid van Tom en terug aan boord met Shaun & Ainur sluiten we af met een paar biertjes en DJ Han.

Via Noforeignland.com kunnen we Tom volgen op zijn tocht.

Hij verlaat Mogan om 02:00 uur en vaart tot 06:30 uur naar boven daarna de oversteek in de strook met de minst acceleratie winden en bereikt om 13:30 uur Tenerife.

Wie weet komen we elkaar nog wel tegen vooralsnog gaat iedereen rond half November richting Cabo Verde.

Boven de Azoren hangt momenteel een zware orkaan we krijgen daar hier weinig van mee.

Het is al een week windstil.

het recept van de week:

Fabada Asturiana

Ingredienten : 1 liter Runderbouillon, 250 gram gewelde witte bonen, 2 grof gehakte uien, 1 winterwortel, 2 stelen bleekselderij, 2 tenen knoflook, 125 gram Serrano, 125 gram Chorizo, 125 gram Bloedworst, draadje Saffraan.

In een ruime bakpan bak je Serrano, Chorizo & Bloedworst en als laatste de knoflook

Afblussen met de bouillon daarna groenten en bonen toevoegen

Afmaken met draadje Saffraan en op het simmerplaatje laten garen

De soep is klaar als de bonen gaar zijn