Suriname gaat open

25 mei 2020 - Sao Vicente, Kaapverdië

We beginnen de week met een meiden dag aan wal.

Op jacht naar een bruine pop voor Wende.

Helaas is de kwaliteit van het Chinese plastic niet helemaal wat we bedoelen.

Als we uiteindelijk 2 prachtige poppen vinden blijken deze niet te koop.

De missie is niet geslaagd.

De Kaapverdiaanse eigenaresse van de winkel blijkt Nederlands te spreken en laat in tranen foto's van haar kinderen en kleinkinderen in Nederland zien.

Ons bezoekje aan de winkel krijgt ineens een heel andere wending.

Als we de zaak weer verlaten gaan we achter een kralengordijn aan de koffie, waar we letterlijk aan de keuken tafel aanschuiven.

Het is een komen en gaan van mensen voor koffie of een snel ontbijt.

Op de lokale markt gaan we shoppen voor de boten in quarantaine.

Denen, Zuid-Afrikanen, Canadezen, Fransen & Italianen, elke dag komen er schepen bij die in quarantaine worden gezet.

Allen zijn van ver gekomen en zijn erg blij met de supplies die we voor ze regelen.

Met grote lijsten struinen we de supermarkten af om alles bij elkaar te sprokkelen.

We sluiten af met een  lokale specialiteit: Cachupa ( Bonen mais kruiden zoete aardappel en cassave )

Erg gezellig onder het genot van een biertje

Op straat vind ik eindelijk mijn wasbord.

Dit zijn mijn souvenirs!

Ook vanuit de Carib zie je volop beweging richting de Azoren.

Zo'n 800 boten zijn onderweg richting Europa na een rondje Atlantic.

Vooralsnog mogen ze in Horta slechts een stop maken van 48 uur om vervolgens met Diesel & Foerage de reis voort te zetten.

Al met al zeer pitte tochtjes!

Vanuit Suriname komt het bericht  dat in verband met aankomende Huricane seizoen Europese boten welkom zijn in Waterland.

Schepen die langer als 14 dagen op zee verblijven hebben dan hun incubatietijd al gehad.

Ze hebben een inschrijfformulier gemaild dat je voor vertrek moet opsturen om er zeker van te zijn dat je bij aankomst wordt toegelaten.

Momenteel is het zo dat daar 8 Corona gevallen zijn in volledige quarantaine en onder controle.

We volgen de ontwikkelingen dagelijks en hebben mail contact met de boten aldaar.

Ons ervan bewust dat we nu op een eiland zijn waar geen Corona is.

Tijdens een Corona update voor de Cabo - Verde wordt gemeld dat de stranden open gaan.

Het verplaatsen tussen de eiland per zeilboot is niet mogelijk zolang er op Praia, Boa - Vista & Santiago nog Corona gevallen zijn.

Santo - Antao is met de ferry wel te bereiken omdat ook daar geen Corona is.

Spontaan ontstaat er een app contact met de boten van Brazilië tot aan de Caribe.

Allemaal op 1 avond erg gezellig!

Waarbij met name de boten in Brazilië momenteel geen kant op kunnen.

Alles zit daar potdicht vooral in het Noorden en Sao Paulo is het er heel erg aan toe.

Op de lustrum editie van de Gin-Tonic Friday leert Lina ons de beginselen van de Kizomba de lokale dans op de  eilanden.

Met uiteindelijk heel rustig weer een feestje tot in de late uurtjes.

Als de stranden dit weekend daadwerkelijk open gaan zullen er de komende weken nog wel wat feestjes in de beachbar volgen.

Voor ons is het rustige weer in de baai eerst aanleiding tot wat schoon schip maken.

Alles zit onder een dikke laag sahara zand!

Vervolgens de baard van de waterlijn om af te sluiten met een gezellige BBQ met Akko & Liza.

Naast de boot worden we begroet door Guusje onze huisschildpad.

Het water wordt met de dag blauwer en een feest om in te zwemmen.

Als we Windy mogen geloven komt er nu echt rustiger weer aan.

.. eindelijk wordt het echt zomer en heeeel warm!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl