We sluiten Sao Vincente in ons hart

6 juli 2020 - Mindelo, Kaapverdië

Met Milou trek ik de stad in.

Morgen vertrekken ze opnieuw voor 2 weken naar Santo Antao.

Waarschijnlijk zijn wij vertrokken richting de Azoren als zij terugkomen naar Sao Vincente.

Frans verzorgt een afscheidslunch op de Wings.

Voor de meisjes voelt het raar om na ruim 3 maanden afscheid te nemen.

Ze hebben erg genoten van hun " Boot opa & oma "

Als ik net op bed lig wordt ik gewekt door bonken op de romp, het is dan 01:30 uur.

Wat een raar tijdstip voor onze duiker??

In de kuip zit Han nog aan een drankje en ziet over de reling Boud in het water liggen.

Hij is uit zijn dincky gevallen en probeert al ruim een uur er terug in te klimmen.

Als dit niet lukt ziet hij op de BEN-NL nog licht branden en laat zich afdrijven.

Totaal onderkoelt sleept Han hem aan boord.

Dit had zomaar helemaal fout kunnen gaan.

's Morgens voelt het nog onwerkelijk, wat een bizarre nacht.

Om Predict Wind op te halen moeten we eerst om nieuwe data.

Het beoordelen van de weervensters is vanaf nu een dagelijkse bezigheid.

We houden het nog even op de 10e kijken hoe het zich houdt voor 14 dagen op de Oceaan.

Het blijft spannend!

Akko & Frans lenen onze gasfles om die van hun te vullen.

Als een ware Willie Wortel heeft Akko een constructie gemaakt waarmee het zou moeten lukken.

Zowel de Choctaw als de Wings geraken zonder gas en vullen op het eiland gaat het niet meer worden.

Ik  vind het een hele onderneming en ben toch blij met onze 3 verschillende flessen.

De dagelijkse wind check blijft lastig te beoordelen.

Het belangrijkste blijft met rustig weer vertrekken.

De uitschieters van harde wind lijken steeds na een paar dagen ook weer uit doven.

Wat we nodig hebben is een Azoren hoog.

We gaan rustig door met het afvinken van ons lijstje.

Hopelijk zien we dan volgende week een gaatje om te vertrekken.

De toilet krijgt een grote servicebeurt hiermee wil je onderweg geen problemen.

Met de dincky varen we af en aan om water en diesel af te vullen.

Voor een laatste check in de mast moeten we een rustige dag afwachten.

We willen dan direct een gesneuvelde Lazy - Jack vervangen.

Bij vlagen begint het wel te kriebelen.

Wanneer maak je nu de juiste keuze.

Bij zonsopkomst krijgt de waterlijn een grote poetsbeurt, als we om 10:00 uur rond zijn zijn we allebei versleten.

We doen nog wat boodschappen om daarna op het voordek in de zon te ploffen.

Wat zwemmen, zonnen & lezen kortom een heerlijke middag.

Tegen 17 uur zitten we met Frans, Akko & Liza aan de alweer 16e Gin-Tonic-Friday.

Voor mij geen Gin meer in aanloop naar vertrek.

Het samenzijn is er niet minder gezellig door.

Frans vertelt tijdens de borrel dat ook de Wings zich opmaakt voor vertrek richting de Azoren.

's Avonds gaan we op uitnodiging van een Engelse zeilster naar Bom Gusto.

Samen met haar Kaapverdische duiker heeft ze een optreden in de bar.

We herenigen ons met de warme vriendschappen die we in Mindelo in de armen hebben gesloten.

Als de taxi stopt en Umberto & Odette aansluiten maakt dit de avond compleet.

Het voelt goed het leven van alle dag op Cabo Verde te voelen.

Rond 21:30 uur trekt de politie de stekker eruit.

Binnen vallen wel wat harde woorden maar buiten wordt alles vredig opgelost.

Een onvergetelijke avond voor ons!

Daar ik Han nog steeds niet alleen de mast in durf te hijsen komt Akko ons helpen.

Met alle gereedschap gaat hij omhoog.

Ook nu blijven de popnagels niet zitten.

We besluiten van de week met minder wind het toch met een boutje vast te zetten.

Akko als man van Atlantis en Han als Neptunes nemen het gehele onderwaterschip onder handen.

De aangroei vliegt er af en gelukkig geen zeepokken meer zoals in Gran Canaria.

Ik begin vast met het zeevast herinrichten van alle voorraad luiken.

Als ik in mijn enthousiasme wat olie  door de toiletpot gooi schieten er 4 zongedroogde tomaten mee.

Genoeg om een verstopping te veroorzaken en een paar uur "plezier" om dit te verhelpen.

De verfrissende duik nadien is dan ook meer dan welkom.

We besluiten onze laatste Sunday-Sundowner aan de Beachbar te doen.

Het afscheid nemen is begonnen.

Laura & Enzo hebben een ticket naar Lissabon geboekt om vandaar terug naar Parijs te vliegen.

Waar onze reis nog zo'n goede 2 maanden gaat duren zijn zij in 48 uur thuis.

We kijken samen terug op 3 maanden veel plezier in deze baai.

" Copa Cabana de Mindelo"