Ronden van Kaap Finisterre

20 augustus 2018 - Muros, Spanje

Dinsdag verlaten we dan toch La Coruna om verder te zeilen richting de Spaanse Rias.

In de ochtendzon nemen we afscheid van de stad.

Eenmaal buiten staat er nog niet veel wind en rollende golven met de wind recht achter, niet echt de meest favoriete koers.

vanaf 10:00 uur trekt de wind aan en kunnen we wat ruimer varen.

Heerlijk zeilen we heel relaxed richting Camarinas ( 10 uur varen ), de eerste Spaanse Rias

Als we de baai indraaien en wat oploeven trekt ook de wind aan oplopend tot 30 knopen.

We hadden hier op wat luwte gerekend maar die is er zeker niet!

Op de steiger worden we opgewacht door de havenmeester en leggen we de BEN-NL veilig aan een lijntje.

In het vissersdorp doen we ons tegoed aan de lokale specialiteit Pulpo en glas Albarino, heerlijk genieten maar weer!

in de loop van de nacht gaat de wind liggen.

De volgende morgen gaan we polshoogte nemen in de ankerbaai met veel minder wind ziet dit er erg idyllisch uit.

Op het strandje vragen we ons af of we onszelf niet tekort doen om hier een paar dagen op anker te blijven.

Als aan het einde van de middag de wind weer aantrekt weten we dat we de goede keuze maken.

We zouden niet rustig slapen, gewoon dus maar genieten van alle sfeertjes.

Alles op z'n tijd!

Na een erg onrustige nacht met weinig slaap, en een niet goed werkende stuurautomaat, besluiten we ons vertrek uit te stellen.

Buiten is het grijs en grauw.

Niet de beste omstandigheden om Kaap Finisterre te ronden

We zijn om 6:00 uur opgestaan en liggen om 7:00 uur  weer terug in bed!

Als we om 10:30 uur weer opstaan ziet alles er vredig uit maar de windvoorspellingen voor de komende 2 dagen doen ons besluiten niet op anker te gaan.

We zijn nog niet van die ervaren ankeraars, waarschijnlijk lachen we hier over 3 maanden om maar, cest ca!

Gewoon maar genieten van het prachtige vissersdorp en zijn heerlijke verse sardines.

Vandaag heerlijk zwemmen en zonnen in de ankerbaai op een pittoresk strandje.

Het water is wel ijskoud!

's Avonds nemen we nog een lokaal feestje mee met lekkere LIVE muziek van clubje oude mannetjes, soort Buena Vista Social Club.

Dan wordt het tijd om verder te gaan.

Omdat het zo laat licht wordt is alles nog in diepe rust als we de haven verlaten, de zon komt net op, het belooft weer een warme dag te worden.

Op halve wind varen we naar Muros,de wind is als een warme föhn.

In de havenkom van Muros komen we in de luwte en gaan de zeiltjes eruit.

In de haven is het rustig en vinden we weer een mooi plaatsje in de zon.

We hebben kaap Finisterre, het meest westelijke stukje Spanje gerond, weer een mijlpaal!

1. Marieke:
    23 augustus 2018
    Hey Han en Marielle,
    Wat geweldig om jullie reis te kunnen volgen. Heel veel groeten vanaf het prachtige Elba. Het ligt niet op jullie route maar is een mooi eiland onringt door kraakhelder water.
    Liefs,
    Bart en Marieke
  2. Marjolein:
    26 augustus 2018
    Wat leuk om te lezen! Prachtige foto's ook. Wist niet eens dat die gemaakt was tijdens het uitzwaaien. Fijne tijd toegewenst xx