de Portugese kust

25 september 2018 - Cascais, Portugal

Als 's morgens de mist is opgetrokken zien we pas goed dat we in een overslag haven zijn neergestreken.

De containerschepen varen af en aan niet echt een romantische ankerplek.

Aan de wal doen wat boodschappen en daarna volgt de hereniging met Allard van de Jillibillie, na Boulogne sur Mer waar we elkaar voor het laatst zagen hebben we een hoop bij te kletsen.

Hij vaart samen op met Pieter uit Goes die we nog kennen uit Middelburg.

Het wereldje is weer klein.

Zij varen de volgende dag door naar Lissabon.

We krijgen nog wat tips voor de metro naar Porto die staat morgen op de agenda.

Eind van de middag loopt ook de Karakter weer binnen die met warm onthaal worden ontvangen.

Madelief & Jaap staan op de boegspriet uitbundig te zwaaien als ze de ankerbaai binnenlopen.

De volgende morgen vroeg op, Allard nog een laatste knuffel en dan op naar Porto.

Hoe apart 2 weken geleden vinden we het nog spannend om op anker te gaan en nu laten we het schip op anker achter en gaan met de metro naar Porto!

De oude stad is zeer indrukwekkend in tegenstelling tot Vigo wel erg toeristisch.

Kaarten en pakje voor mama gaan op de post en dan naar de rivier.

De Douro met zijn prachtige brug, een prachtige staalconstructie, papa zou er van smullen.

We doen een inkijkje in een van de velen portkelders en eten lekker lokaal net buiten de hotspots.

Ik zoek voor Floris naar het standbeeld van Cristiano Ronaldo maar dat staat op Madeira ( zijn geboorte eiland ) nog even geduld dus voor de foto!

Han dolt wat met de jongens in een  heerlijk relaxed sfeertje.

We genieten van de zonsondergang op de oevers van de rivier met een zanger die als onze favoriete nummers speelt op gitaar.

We hopen voor het donker terug helaas dat lukt niet!

In de dichte mist varen we naar de BEN-NL.

Gelukkig hij ligt er nog!!

Na al deze indrukken kiezen voor een Lazy Sunday  we komen de boot niet af.

het blijft de gehele dag potdicht van de mist en het lijkt wel of de cruiseschepen nog dichterbij komen.

Dat ziet er erg indrukwekkend uit!

Eenmaal zo dichtbij dat we de navigatie aan zetten en hem op de marifoon oproepen of hij ons toch echt wel gezien heeft!

Nee deze ankerplek zal ik niet gauw vergeten.

Maandag wordt een wasdag in de laundry in de mist is dit op de hand niet echt een succes.

Hier zijn we van 8:00 tot 16:00 uur zoet mee

's Avonds eten we op de Zouterik en lees ik Berber als een echte oma voor uit Pipi Langkous.

We besluiten niet in een keer naar Lissabon te varen maar een stop te maken in Peniche.

Eugenie maakt op de Azoren weer een tochtje richting Horta om een orkaan te omzeilen.

Haar blijft werkelijk niets bespaard!

Uiteindelijk gaan we woensdag weer varen.

Na een warme douche op de wal worden we uitgezwaaid door Marleen & Dennis van de Mach 3

Steeds meer Hollandse bootjes op weg naar het zuiden.

Na alle mist van de afgelopen dagen is het stralend weer en heerlijke wind.

Inmiddels varen de " Sailing Dutchies " met 5 boten tussen Vigo en Lagos.

De 2e helft van de nacht valt de wind helaas wat weg, we proberen op de rand van de shipping Lane wat buiten de visgebieden te blijven.

Wel wat meer mijlen maar wel lekker zeilen.

In de haven van Peniche is er nog een plekje langs zij van een stalen Finse boot.

We face timen met mama voor haar verjaardag en dat is super!

Dit zijn wel de mis momentjes.

Gelukkig heeft ze goede hulp van Maartje en Joke.

Joke doet waarschijnlijk een open sollicitatie naar " grote oma" haha

Madelief heeft onderweg prachtige foto's van ons gemaakt super lief!

Dan lekker even een nachtje doorslapen bevalt prima we worden pas om 9:30 uur wakker.

Morgen varen we in een dagtocht richting Cascais.

's Middags vervangen we de Janky voor de Genua met hulp van Tjaart en Michiel.

Om 7:00 uur prepareren we de boot en zetten nog een rif in het grootzeil.

Afvaren van lagerwal langs de stalen Finse boot gaat prima als je alles maar op het gemakje doet.

In de kom hijssen we het grootzeil en daar gaat het mis.

Een kneutel van het 2e rif zit nog vast en trekt een scheur in het grootzeil.

Dat is een enorme domper!

We besluiten op de Genua naar Cascais te varen.

Om qua tijd een beetje uit te komen laten we de motor op laag toerental meelopen.

Ja deze zeildag hadden we ons heel anders voorgesteld.

In de loop van de middag steeds meer mist.

Als de wind toeneemt gaat de motor uit en varen we 7 knopen enkel op de Genua.

Vlak voor de kaap komt daar behoorlijke zeegang bij en zetten we een rif in de Genua.

De boot houdt het prima maar we willen niet graag nog een zeil verspelen.

Dit duurt 2 uur en dan neemt de wind langzaam af.

Als we richting de ankerbaai sturen trekt de mist op en wordt het windstil.

Daar denken ze dat we teveel gedronken hebben.

Wij weten wel beter!

Met ruim 40 knopen wind was het even best heftig.

Als we eenmaal op anker liggen giert de adrenaline nog door mijn lijf.

Dat was het dagje wel!

's Morgens leggen we de boot wat dieper in de ankerbaai wat beter beschut.

Prima plekje voor de komende dagen.

Op de Karakter vieren we achtste verjaardag van Jaap met alleen maar meiden is het jammer dat Floris er niet is.

's Middags halen we het grootzeil eruit dan kan dit morgen naar de zeilmaker van North Sails.

Hij kan het maandag middag pas beoordelen als we aan het eind van de middag nogmaals informeren blijkt dat het beter is als we morgen terug komen.

Uiteindelijk kunnen ze het maken dit duurt een week maar goed er zijn vervelendere plaatsen om te liggen!

's Avonds BBQ en we met Allard waarna Marleen, Dennis, Pieter, Kitty & Laurens aansluiten.

Han gaat helemaal in zijn rol.

De BEN-NL verandert in een gezellige kroeg compleet met Salsa muziek en Merenque dansen de ouderwetse feestjes zonder einde...

1. Marieke:
    30 september 2018
    Ha die Han en Marielle,

Wat een ervaring weer, en wat heb je een blonde krullebol gekregen Marielle!
    Gezellige feestjes zijn wel aan jullie toevertrouwd. We zien Han al helemaal voor ons 😃. En wat gezellig dat je steeds herkenbare boten tegenkomt.

Hier was deze week de viering van 750 jaar Roosendaal een groot succes. Met uiteindelijk een prachtig mooie avond was het theaterstuk op de Markt het hoogtepunt van alle festiviteiten. Echt on-Roosendaals goed was het! Er zat een heel goed orkest, er was fantastische zang, er waren mooie beelden en een geweldige ambiance. We hebben heerlijk genoten. Roosendaal leeft 👍🏼

Hopelijk wordt jullie zeil vlot gemaakt en kunnen jullie weer op naar een nieuwe ankerplaats.

Dikke kus van ons,
    Bart en Marieke