Portimao

30 oktober 2018 - Portimão, Portugal

Maandagmorgen gaan we vol goede moet met de bijboot richting de werkhaven.

op zoek naar een monteur voor de koelkast.

We komen uit bij Neil, een Engelsman, die ons denkt te kunnen helpen.

Wellicht vandaag niet meer maar dan toch zeker morgen.

Dit gaat een stuk vlotter dan verwacht!

Naast het bedrijf zit een zeilmakertje we trekken de stoute schoenen aan en proberen het, nee heb je en ja kun je krijgen.

Het ziet er allemaal niet zo Posh uit misschien kunnen we hier het zeil toch laten repareren en niet voor de hoofdprijs.

Ook hier is de eigenaar een Engelsman.

Hij is erg vriendelijk en zijn verhaal wekt vertrouwen.

We snellen ons terug naar de boot halen het grootzeil eraf, in de zak en hup terug naar de zeilmaker.

Hij beoordeeld het doek, het is een oudje maar nog wel te repareren, zodat het daarna dienst kan doen als reserve zeil.

Ook loopt hij alle hoeken en kwetsbare stukken van het zeil na de kosten worden begroot op 150 euro.

Alles is donderdag uiterlijk vrijdag weer gefixed dat lijkt ons een prima plan.

Onder het genot van een kopje koffie, tussen de vissers onder de bomen, zijn we superblij!

Wat een vruchtbare dag!

Ondertussen krijgen we bericht van de Karakter dat ze uit Villa Real zijn vertrokken en richting de ankerbaai van Potimao komen.

om 9:00 uur 's morgens krijgen we een appje dat de borrelhap al binnen is ze hebben een Tonijn gevangen!

Voor Madelief & Jaap bak ik een appeltaart, dat deed hun oma thuis ook altijd, en dat voelt superfijn.

Als ze de baai binnen varen staan de kids al op de boegspriet te zwaaien en te zingen zij hebben er ruim 12 uur op zitten.

de Tonijn wordt direct door Han onder handen genomen en we genieten van de kakelverse sashimi.

Wat een feestje!

Met een vers gebakken broodje Marrokaanse bonensoep en duivelse garnalen hebben we weer een top avond!

Wat een heerlijk weerzien met deze warme familie.

's Avonds krijgen we bevestiging dat de koelmonteur vrijdag aan boord komt.

Super dat het allemaal zo vlot geregeld kan worden.

In het plaatselijke havenkantoor reserveren we een plaatsje voor vrijdag aansluitend bezoeken we de oude stad van Portimao en doen gelijk wat inkopen.

Opvallend hoeveel ooievaars hier nestelen op iedere schoorsteen of mast zit een nest.

Twee dagen hebben we eind van de middag een sundowner op het strand en genieten we in de door Michiel en Jaap gemaakte tropische bar heerlijk zwemmen, zingen dansen en biereliere met volle maan kortom zalig vermaak.

Als we donderdagmorgen informeren hoe het met het zeil staat blijkt dit al klaar, hier hadden we echt niet op gerekend.

Terug aan boord hijsen we het er direct weer in we raken nog ervaren.

Vrijdag gaat iedereen beschutting zoeken in de haven met onweer en regen op komst.

Op de steiger zien we de monteur al staan en blijkt erg compleet uitgerust.

Dat kweekt vertrouwen.

Het is geen gaslek en de compressor is ook in orde het blijkt een storing in de thermostaat, de benodigde spullen worden in Nederland besteld en door Dion supersnel naar hier verstuurd.

Voor de reparatie gaan we naar de werkhaven langs zij van een Hollandse kotter, een gratis ligplaats met stroom en prachtig uitzicht.

Dit drukt de kosten van de reparatie zullen we maar zeggen.

's Middags ga ik winkelen met Madelief in de Chinese Bazaar prima invulling van een regenachtige middag.

We kopen op straat gepofte kastanjes en sluiten af met een ijsje.

We hebben het supergezellig en is zeker voor herhaling vatbaar!

Langzaam gaat ons vizier op Madeira, we kijken dagelijks voor een goed weervenster.

Alles nog even wassen en serieus " GROOT " inkopen doen ik denk dat we snel 5x op en neer gaan naar de Lidl en volgepakt weer naar de boot terug.

Met een boek kruip ik in de bank en val al snel in slaap, Han zegt dat ik daarna eigelijk niet meer wakker geworden ben..

Maandag hebben we met Michiel en Marije weeroverleg voor eind van de week en ontmoeten we Jenneke & Bart in de haven.

Als we terug richting vissershaven wandelen begint het weer te kriebelen.

We willen graag verder maar wel veilig!

1. Eugénie:
    7 november 2018
    Altijd fijn om jullie zo te volgen! Goede vaart!