Overtocht van Lissabon naar de Algarve

22 oktober 2018 - Portimão, Portugal

Zondag ontmoeten we de Zilt, lieve mensen op een catamaran 39 voet, David & JoseAnn.

De club van de Sailing Dutchies groeit gestaag inmiddels al meer dan 20 boten!!

Super om al die verschillende mensen te volgen op hun reis.

Maandag gaan we richting de Algarve.

Het is een tochtje van 150 mijl, we stoppen er een nachtje in en rekenen op zo'n 30 uur zeilen.

Rond 15:00 uur gaan we richting de ankerbaai om daar in de luwte de zeilen te hijsen.

Bij het uitvaren blijkt de eerder uitgevaren Mach 3 nog aan de benzinesteiger te liggen.

Ze hebben een defect aan de distributieriem en lopen hierdoor wat vertraging op.

Samen met de Wandelaar zetten we koers naar de Algarve.

Gelijk op halve wind koersen we de ruige zee op.

Het weer is niet zo maar in onze zeilpakken voelen we ons zeer comfortabel.

Als je een maal op open water bent maakt dat niet meer zo uit.

We vorderen behoorlijk soms met meer dan 10 knopen.

Gedurende de nacht slapen we om beurten een uurtje.

De zeegang is behoorlijk zodat je niet echt in diepe slaap komt, maar je herstelt wel in dat uurtje rust.

Tot 6:30 uur is het prima zeilen dan worden we opgeroepen door een vrachtschip om koers te verleggen.

Het is niet echt duidelijk waar hij ons wil hebben, het schip heeft een snelheid van 0,9 knopen wat het niet eenvoudiger maakt.

Als we overstag gaan richting de kust valt de wind helemaal weg en constateren we een nieuwe scheur over de gehele breedte.

Wat een domper is dit!

We halen het grootzeil naar beneden en proberen het nog even alleen op de Genua.

Zonder wind is dit niet echt te doen.

We besluiten de motor bij te zetten en de rest van de rit uit te zitten.

Zonder zeildruk is de zeegang heftig met golven van meer dan 7 meter.

De boot schut all kanten op en lijkt soms net een wasmachine.

Het water is ruig maar komt niet op de boot, we houden het heerlijk droog.

Met 'n zonnetje op het water ziet het er prachtig uit.

Moeder Natuur doet goed haar werk!

We blijven de gehele tocht wat katterig, dit heb ik nog niet eerder gevoeld.

Bij het ronden van de Kaap komen we direct in de luwte en besluiten we een ankerbaai op te zoeken om even bij te tanken.

Op een super idyllisch plekje leggen we de BEN-NL op anker, even uitpuffen na toch wel een heftig " overlevings " tochtje.

Een nachtje slaap doet wonderen!

We informeren alvast waar we het zeil kunnen laten maken en varen richting Lagos waar 2 zeilmakers zitten.

We meren af langs de meldsteiger in de haven blijkt er geen plaats te zijn voor onze lengte.

We mogen wel blijven liggen, walstroom gaat helaas niet lukken, maar de windgenerator houdt het goed bij.

Na een eerste check blijkt de koelkast niet koud te worden is het de beveiliging of toch iets anders...

Alles nagelopen maar we kunnen het niet oplossen was toch een heel klein gaslekje, toch maar op zoek naar een monteur.

Van al dat stapelen worden we niet echt blij!

in Lagos bezoeken we beide zeilmakers maar die besteden al het werk uit in het buitenland dat gaat het dus niet worden.

We gebruiken de havenstop voor de was en boodschappen en morgen maar verder naar Portimao waar een monteur voor de koelkast zit.

Op de steiger worden we uitgenodigd door Caren & Glenn van de Ocean Breeze for a cup of tea, ofwel een ijskoud biertje

We hebben een superavond met veel heerlijke Engelse humor!

Als we in het zonnetje richting Portimao varen, met een klein briesje, hijsen we het grootzeil om de schade op te nemen.

De scheur zit ter hoogte van het 1e rif dat valt mee.

Het blijkt dat we op het 2e rif nog prima kunnen zeilen, dat biedt perspectief.

Zeilend langs de kust van de Algarve genieten we van het prachtige landschap met velen grotten en krijtrotsen.

Stiekem stemt het ons weer een beetje blij dat we weer kunnen zeilen.

We gaan op anker in Portimao weer een top plekje!

Een weekendje uitrusten en maandag een monteur opzoeken.

Voor een koud biertje worden we uitgenodigd bij de Wandelaar hier inmiddels ook voor anker.

Gerrie maakt heerlijke hapjes en met een prachtige zonsondergang voelen we de spanning van de afgelopen dagen van ons afglijden.

Met de bijboot gaan we aan wal, achter het kasteel, waar een cosy vissersdorp ligt we doen er wat boodschappen op de visafslag en de groentemarkt met een grote zak ijs houden we dit wel goed tot vanavond.

De Zilt is inmiddels ook gearriveerd, we helpen ze bij het aanleggen in de box van de haven, ook zij hebben een heftige oversteek gehad.

Zondag breiden we samen met David het Navionics kaart programma van de plotter uit, die stopte halverwege de kaap.

In de loop van de middag krijgen we bezoek van de  Pien weer een Nederlandse boot die we nog niet eerder hebben gezien.

Toon & Marij, de bemanning van de Pien, hebben net besloten in de Algarve te overwinteren, Marij is 26 weken zwanger en voor de bevalling gaan ze terug naar Nederland

Heerlijk verhalen met zoveel lieve warme mensen op onze reis.