Orkaan "Leslie" tijstert de Portugese kust

14 oktober 2018 - Cascais, Portugal

In de haven is het makkelijker klussen!

Steven, Martijn & Danielle zijn er om 9:00 uur

De Genua eruit en de spanning eraf en beetje bij beetje opdraaien, toch wel een spannende aangelegenheid.

Met vereende krachten komt de tokkel eruit en wordt er een nieuwe geplaatst.

Om 12:00 uur is de klus geklaard en zijn we superblij met de hulp!

Eind van de middag weer bij de zeilmaker langs vandaag is het grootzeil klaar.

Het is 16:00 uur en Vincent moet nog aan ons zeil beginnen ( 8 uur werk )

Morgen is een feestdag en we besluiten hem een voorstel te doen.

Wij gaan akkoord met de reparatie op maandag waarbij dan ook gelijk de check van verstaging wordt gedaan.

Vincent is superblij en voor ons wordt het geen haastklus.

We denken win-win

Nog maar een weekendje klussen het is niet anders!

Plamuren, schuren en schilderen een stalen schip is altijd werk.

De ankerketting ( 100 meter ) trekken we op het dek en merken we iedere 10 meter met oranje en witte verf.

Eind van de middag een drankje bij Danielle en Martijn om hen te bedanken voor hun fantastische hulp.

We bekijken hun schip wat ze samen aan het opknappen zijn, ze zijn van plan om 15 jaar weg te blijven en hebben dus nog alle tijd!

Als we wakker worden blijken er nog wat spulletjes op de Why Not! achtergebleven.

Onder het genot van een kopje koffie maar even verhalen of we ons gedragen hebben.

...maar alles komt terecht de mannen gaan om bier ( weer alles op! ) en Danielle en ik kletsen 100 uit met een gedeeld horeca verleden gaat dat erg snel.

in de loop van de middag trekt. de wind aan en houden we ankerwacht.

het schip houdt het prima, maar met slechts 15 kg anker is dat toch een dingetje!

Vanwege de havendagen worden we getrakteerd op een complete vliegshow.

Vanuit de heli worden parachutisten en duikers gedropt.

Martijn heeft op de Rescue - Heli gevlogen en geeft ons uitleg hoe het werkt.

Als hij zijn EHBO koffer laat zien is dit een ware medische snoeptrommel, werkelijk alles heeft hij bij!

Zondagmorgen vroeg denk ik dat er weer een vliegshow is gestart.

Het blijkt een brand in Sintra te zijn, de blusvliegtuigen gaan af en aan.

Samen met Gerrie en Steven nemen we nog een nieuw weerprogramma door ( gratis )

Om onderweg te raadplegen, altijd goede info om te delen.

Hun schip, een in 8 jaar zelf ingetimmerde Collin Archer, is werkelijk een plaatje.

Binnen oogt het als een luxe appartement met waanzinnige keuken.

Terug aan boord krijg ik een rondleiding aan boord bij Dennis op zijn Rassy 49.

De Rolls Royce onder de boten.

Han en Thomas koken allebei op hun eigen schip daarna eten we samen aan boord

van de Rassy van Wedgewood servies.

Het moet niet gekker worden!

We beleven een fantastische avond met een lach en een traan en sluiten deze mensen voor altijd in ons hart.

Marleen is onze DJ en een supervriendin.

Wat zijn mensen toch mooi! we zijn echte mensen mensen, deze reis is echt zo bijzonder, ik zou het voor geen goud willen missen.

Maandag! zou het zeil vandaag klaar zijn?

Even checken bij de Zeilmaker, ja het ligt onder de naaimachine.

Wij pakken de trein naar Lissabon.

De trip erheen is al mooi, de stad erg relaxed dat valt me erg mee.

We lopen langs alle hotspots.

Als we langs de haven komen is het er een herrie van jewelste, hier hou je het nog geen uur uit met je boot.

De brug maakt zoveel geweld en dan hebben we het nog niet over alle troep die ze naar beneden gooien, nee wij liggen zo slecht nog niet in Cascais.

Van hier uit gaan we met de Tuk Tuk naar LX Factory een hipster wijk aan de andere kant van de brug.

Heerlijk om na zo'n nostalgische binnenstad de dag zo af te sluiten.

Dinsdag gaan eindelijk de zeilen er terug op dit heeft dus al met al 2 weken geduurd.

We kunnen weer plannen maken voor vertrek

Een goed weervenster richting Madeira is er niet maar donderdag richting de Algarve is een optie.

Wel moet Vincent de verstaging nog even checken!

Woensdag starten we vroeg met de laatste dingetjes voor vertrek, als we om 14:00 uur nog een weerbericht binnen halen ziet er allemaal al weer heel anders uit.

Onrustige uitlopers van het lage druk gebied op Madeira waar ook de Saar en de Zouterik mee dealen.

Zij besluiten te vertrekken richting Fuertaventura en wij om hier tot na het weekeinde te blijven.

Met Marleen ga ik in Cascais een biertje doen en ff meiden-shoppen in leuke hippe boetiekjes buiten het centrum en af en toe en drankje lekker genieten.

Marleen is een wereldwijf!

met zonsondergang doen we nog een laatste stop in de Ierse Pub om dan met de score van een hotpants en 2 hempies naar de haven te gaan.

Steven heeft zijn spulletjes van Neutmast binnen dus morgen beginnen we aan de vervanging van zijn tokkels.

Alles loopt voorspoedig om 11:00 uur zitten we aan de koffie en is de klus geklaard.

We zijn een beetje onbestendig wat te doen met de middag daar we het plan hadden vandaag al te zeilen.

We besluiten een lekkere wandeling te maken van vuurtoren naar vuurtoren.

Vrijdag vertrekken we vroeg met de bus naar Sintra voor een stukje cultureel erfgoed.

De busrit duurt ruim een uur en is prachtig, ook zien we velen hectare grond die zijn verwoest door de brand.

De kaap die we passeren hebben we vanaf het water niet gezien daar die geheel in de mist gehuld was.

Het uitzicht is spectaculair, hier hadden wij 45 knopen wind en golven van 5 meter.

Nu zie je de zeilbootjes er vredig de kaap ronden.

In Sintra lopen we eerst naar het historisch centrum en dan omhoog richting het Paleis.

Een prachtige klim naar 2500 meter door het groen, de toeristen zijn dan snel afgeschut.

Het paleis is volledig in Moorse stijl de rondleiding binnen valt een beetje tegen en is het lange wachten niet waard, de wandeling door het park nationaal daarentegen is indrukwekkend.

We sluiten af met een late lunch bij O Tasco do Strauss, een hippie terrasje van de weg af, heerlijke Coddfish salade en schapenkaas uit de oven.

Terug nemen we de trein heel apart maar de helft goedkoper!

Voor de bus betaal je 4,25 en voor de trein 2,75.

De trein gaat via Alcantara wat maakt dat we op het dakterras van LX Factory nog even een biertje doen.

We treinen verder naar Cascais, moe maar voldaan zijn we weer thuis.

Bij het openen van App van de Sailing Dutchies blijkt er behoorlijk wat gaande.

Orkaan "Leslie" komt deze kant op daar was vanmorgen nog helemaal niets van te zien.

Zo snel kan het gaan dus!

De gehele dag is iedereen koortachtig en wordt alles "Stormvast" gezet.

Het is ongelooflijk warm en windstil.

Stilte voor de storm!

Tegen vijven wordt het weerbeeld wat grimmiger en neemt met name de golfslag erg toe.

Alles, inclusief vissersboten, wordt naar de haven gesommeerd de laatste onder luid protest.

Het geeft een hoop commotie in de haven, wanneer een van de vissersschepen een polyester zeilbootje ramt is de chaos compleet.

Tegen zonsondergang gaat het steeds harder waaien Leslie doe goed zijn best!

Of met de woorden van Tjaart:

Leslie?? is dat de nieuwe vriend van Dennis..

waarop ik antwoord ; ja nogal een stormachtig type!

Er rest ons niet meer dan wacht houden met Marleen, Dennis en Thomas kijken we Nederland - Duitsland ( 3-0 ) dit zullen we niet gauw vergeten en zal altijd verbonden blijven aan de Orkaan Leslie op Cascais!

Tussen 21:00 - 22:00 uur zit de piek en tegen 00:00 uur lijken we het ergste gehad te hebben.

De wind draait van Zuid naar Noord de vraag is komt hij nog een keer in alee hevigheid terug.

Dat valt alles mee!

Het blijft wel lekker doorwaaien maar de storm is eruit.

We gaan naar bed maar van slapen komt niet echt veel.

's Morgens zijn we allen uitbundig en horen we dat de Noorse boten in Porto het er minder hebben afgebracht met ruim 170 knopen wind en veel schade.

We zijn blij dat dat ons bespaard is gebleven!