Een Oceaan...alleen voor mij

26 juli 2020 - Horta, Portugal

Na een goede nachtrust zijn we al vroeg wakker.

Gezonde spanning!

Om half 6 gaan we anker op en om half 7 varen we de baai uit.

Als we de pier ronden is het gelijk raak wind vol op de kop en hoge golven.

5 uur lang bokken we tussen de eilanden uit om daarna op koers te komen.

Op 340 graden koersen we met 5 a 6 knopen hoog aan de wind.

Voor de nacht komt de wind iet wat meer half te staan een prima koers voor onze 1e nacht.

Na 2 dagen komt alle adrenaline van de afgelopen week er aan alle kanten uit.

We besluiten allebei een pleister te plakken.

Dit brengt binnen 6 uur een behoorlijke verlichting we raken de katterigheid kwijt en komen in onze gebruikelijke cadans.

Het constant hoog aan de wind varen maakt benedendeks wel een Lunapark waar je liever niet te lang verblijft.

Zondag rond de klok van 5 doen we ons eerste borrelmomentje met alcoholvrije Superbock.

Heel voorzichtig laat de zon zich even zien en wordt het heerlijk Blue Sea Cruisen.

Op het water is weinig te zien we moeten het doen met een paar vliegende vissen.

We hebben al dagen prachtig zeilweer met een constante koers met tussen de 14 en 18 knopen varen we op 60 graden.

De BEN-NL gaat als de brandweer.

Communicatie met het thuisfront loopt wat stroef, gelukkig zijn we op de AIS goed te volgen.

Waar wij eerst geen berichten kunnen ontvangen komen onze berichten nu niet aan.

De Satelliet telefoon doet het wel dus bellen we af en toe kort met Martijn.

Ook een weather window van Predictwind is niet binnen te halen.

We vragen Toon als wal kapitein ons dagelijks een update te geven van eventuele weersveranderingen.

Hij stelt ons gerust dat het weer er voor de komende dagen goed uit ziet.

We zeilen fantastisch en komen steeds beter in ons ritme.

Uit het niets ontstaat af en toe een windstilte we varen dan nog 0,9 knoop.

Gelukkig herstelt zich dit snel.

Hoe anders was de tocht verlopen zonder wind.

Nee het zeilen is werkelijk fantastisch.

Met Grootzeil, Stagfok & Genua vliegen we over de golven

Zon & wind alles perfekt zo wil je Oceaan zeilen

Hier doe je het voor!

Het lijkt te mooi.

Na 5 dagen varen we ten westen van de Canarische Eilanden en hebben dan 664 mijl afgelegd de helft van de totale tocht

Dagenlang hebben we nog geprobeerd Predict Wind te uploaden helaas zonder resultaat

We geven het op en zijn bijzonder blij met ons weerstation op de Pien.

's Morgens sturen we onze coordinaten door en Toon maakt dan een weerbericht op maat.

Met de laatste gegevens zou het nog 6 dagen zijn tot Horta ( Faial )

Wanneer de nacht aan breekt verandert het weerbeeld totaal.

Van even heel veel wind tot binnen een uur helemaal niets meer.

Het water wordt knobbelig en we zijn er heel de nacht druk mee om een beetje snelheid in de boot te houden.

Van slapen komt zo niet veel.

Langzaam trekken we onder het tropisch wolkendek vandaan, de buitenlucht wordt wat droger en er ontstaan stapelwolken.

Vannacht zeilen we voor het eerst onder een Sterrenhemel.

We moeten nog even wennen aan de nieuwe status en gaan driftig op zoek naar de juiste wind.

Met een overstag manoeuvre proberen we voordeel te halen zonder het beoogde resultaat.

3 uur later opnieuw op koers geven we ons pas over.

Met Grootzeil & Stagfok gaan we met een snelheid tussen de 2,5 en 4,5 knoop.

Dit is echt super na 6 dagen knallen alleen moet je wel even een andere mindset  maken.

In het zonnetje zakken we in de Fatboy en genieten van onze 18e Gin Tonic Friday.

Opnieuw een alcoholvrije versie maar met goed gezelschap erg aangenaam.

Ook de komende dagen beloven erg rustig weer te geven toch ervaren we vandaag als een soort "vrije" dag op onze tocht.

Met een prachtige zonsondergang en een schitterende Milky Way in de nacht gaan we met een big smile een nieuwe nachtsessie in.

Drie uur op drie uur af.

Het nieuwe ritme bevalt prima.

Nu tijd voor relaxen, we waren haast vergeten dat zeilen ook zo kan zijn.

Het blijft bijzonder op de Oceaan te zeilen en zo ver je kan kijken alleen maar water te zien.

Op de AIS zien we nog wel 2 vrachtschepen maar die blijven ver uit ons gezichtsveld.

De Oceaan blijft leeg heel nietig dobberen we heel alleen op deze grote plas.

Als na 8 dagen de stuurautomaat er mee stopt gaan we verder op de hand.

De wachtwissels worden ingekort tot 1,5 uur.

Het maakt de nacht wel wat pittiger.

Rustig maar gestaag lopen de mijlen terug.

Nog 390 mijl te gaan.

De nacht heeft toch wel wat meer impact gehad met niet meer dan 4,5 uur slaap ben ik totaal versleten.

De zee vlakt steeds verder af en ik ben er helemaal klaar mee.

Op de motor leggen we de boot op koers en tuffen een paar uur om bij te tanken.

Ik ben dan helemaal leeg op dag 10 komt voor mij de man met de hamer.

Tijdens de zonsondergang komt er weer een licht briesje opzetten helaas uit de verkeerde richting.

We trekken de Genua en in alle rust genieten we van het dobberen op de Oceaan in het avondzonnetje na het avondeten gaat de Genua er weer uit en de BEN-NL terug op koers voor de nacht.

De volgende morgen voor het eerst geen zon maar een dik wolkendek als het daarna begint te regen is het compleet.

Is dit Europa in aantocht?

Ben bang dat ik zo een lange broek moet opzoeken.

Na een verkwikkende douche knapt het gelukkig buiten ook weer op.

Tijd om de zeilen te zetten.

De zomer is terug!

Het wordt een heerlijke dag Zomerzeilen op de Oceaan.

De zeilen zijn goed getrimd en de boot loopt als vanzelf.

We realiseren ons steeds meer hoe bijzonder dit is.

Laat het bootje maar lekker kabbelen wij hebben geen haast en genieten van het feit hoe nietig we zijn op deze grote Oceaan.

We houden het zeilend vol tot middernacht dan valt de wind eruit en tuffen we op onze Mercedes de nacht in.

Bij zonsopkomst is de wind terug en hijsen we de zeilen voor opnieuw een zonovergoten Zomerzeildag.

Het is heel rustgevend, kabbelend dobberen over het water en verder helemaal niets.

We kunnen nog tot 16:00 uur zeilen en dan is het op.

Het is bladstil en het water spiegelglad.

De motor gaat aan en we prepareren ons voor de laatste 140 mijl.

Tegen de ochtend komt er land in zicht.

Bij aanloop van de eilanden worden we begroet door dansende dolfijnen.

Wat wordt je toch altijd ongelooflijk blij van deze dieren.

Het is het eerste teken van leven na 12 dagen alleen maar water op de Oceaan.

Het aanlopen van Horta is erg rustig er liggen slechts 12 boten in de ankerbaai.

Het anker gaat uit en we hijssen de quarantaine vlag op de marifoon horen we dat we morgen voor een Corona-test gaan.

Totaal uitgeblust ploffen we in de kuip.

Er gaat een fles Bubbels los en we proosten op een geslaagde tocht.

Nog voor zonsondergang zoeken we onze kooi op en vallen in een diepe slaap.

Klokje rond!

1. Petra:
    26 juli 2020
    Wow....petje af. En weer zoveel ervaringen rijker!
  2. Arnoud van Heumen:
    27 juli 2020
    Na weer een enerverende mooie vaart in veilige haven !!
    GENIETEN !!

3. Zeilboot Ingeling - Camille:
    28 juli 2020
    Fijn dat jullie ook zo genieten. Zowel op de oceaan als in de haven.
    Het leven is mooi de zon, muziek, het heerlijke eten en het Bourgondisch leven.
    Groetjes zeilboot Ingeling
  4. Claudia:
    3 augustus 2020
    Wat leuk om te lezen!! En weer een knappe ervaring rijker!! Wat een heerlijk bootleventje zo. Geniet ervan. Groetjes Ed, Claudia, Sam en Lynn ⛵️😘