De laatste week in Las Palmas

5 september 2019 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

De laatste week in las Palmas breekt aan.

Heel de dag komt het met bakken uit de lucht, zelfs met onweer, dat heb ik hier eerder nog niet gehoord.

De regen komt van de Afrikaanse kust en brengt een lading Sahara zand mee.

De boot kleurt er lekker rood van.

We maken een " Things to Do " lijstje voor het ruimschoots storen van de BEN-NL voor vertrek uit Las Palmas.

Na het ontbijt gaan we naar King Hogart voor de nodige technische zaken.

Lijnen en watertanks kopen we uiteindelijk liever in de haven, maar de wandeling is goed voor de conditie.

We kopen zinkanode's en  doen navraag voor antifouling, de watersportwinkel in Pasito Blanco is maar heel summier.

Daags erna nog wat schilderwerk, de impellerpomp monteren, een nieuw filter plaatsen en olie verversen.

Als we de Genua willen laten zakken voor een laatste reparatie komt deze niet los.

In overleg met de zeilmaker gaan we woensdag de mast in om te zien wat er aan de hand is, we kunnen dan boven gelijk een inspectie doen.

Schoten voor de Genua worden alvast besteld tevens vullen we de kist met bouten & moeren aan.

Je betaalt hier kilo-prijs voor RVS dit is nergens goedkoper.

Woensdagmorgen gaan we de mast in, het is windstil, en constateren dat er een kunstof ring scheef zit met  een extra lijn wordt deze weer vrij getrokken.

Het zeil gaat mee voor reparatie en wordt eind van de middag weer terug gebracht, echt super service.

Sinds lange tijd is er weer een Hollandse Avond, leuk om zo afscheid te nemen.

Cynthia gaat van de winter ook richting Cabo Verde & Suriname, die gaan we nog wel zien!

Donderdagmorgen plaatsen we de Genua terug en gaan aansluitend richting de LIDL.

Met 3 karren vol nemen we een taxi terug naar de haven.

Als we alles aan boord op z'n plaats hebben is de dag om.

Het opnieuw storen van de boot voor de overtocht was een behoorlijke klus, maar alles zit weer zeevast.

Voor de vers waar brengen we nog een bezoekje aan de Markthal, niet teveel want met de temperaturen van nu moet je alles direct verwerken.

Reden te meer om een Bonito te kopen en direct tot sashimi te snijden.

Verder maak ik nog een laatste maal Cabra - Stoba Canarian Style.

We sluiten af met Koffie & Churros.

De volgende morgen worden nog wat technische zaken bij Rolnautic aangeschaft om 17:00 uur is ons lijstje rond en sluiten we tevreden een volle week af.

Zondag nog een dagje chillen en dan maandag naar het zuiden.

Na een laatste bezoekje aan de markt en het strand van Las Canteras gaan we terug aan boord.

Nog een waterslang er langs en de tanks vullen dan zijn we rond.

Waar het niet dat ik het lumineuze idee heb om ook even de bilge  schoon te spuiten wat resulteert in kortsluiting in de bilgepomp.

Gelukkig kunnen we alles repareren en worden de vervangende onderdelen opnieuw weer aangeschaft.

Alles gaat zeevast en de loopplank in het wand.

Klaar voor vertrek!

En zoals aan de kids belooft het recept van de week voor in jullie kookboekje!

Recept van de Week:

Cabra Stoba

Ingredienten:

1 kilo Geitenvlees,1 ui in ringen ,2 Tenen knoflook, 5 tomaten,100 gram gedroogde zuidvruchten,1 winterwortel, 2 tenen Knoflook, 3 stengels Bleekselderij, 200 ml Lamsbouillon,1 theelepel Kaneel, 1 theelepel Komijn, 1 theelepel Koriander, 1 theelepel Gember, 1 theelepel Kurkuma, 1,5 theelepel gerookt Paprikapoeder, 1 theelepel Chilipoeder, 1 eetlepel Honing, sap en de geraspte schil van een citroen en 1 blikje tomatenpuree .

1. Vermeng het vlees met de kruiden en laat lekker intrekken

2. Verhit een lepel olijfolie en bak de uiringen op lage temperatuur

3. Voeg knoflook en daarna het vlees toe tot alles rondom goudbruin is

4. Tomaten & Zuidvruchten grof snijden en met de tomatenpuree in de stoofpot doen

5. Bouillon toevoegen

6. Alles op laag vuur uren laten simmeren

7. Als het vlees mooi zacht is Honing & Citroen toevoegen

1. Marjon Vermeulen:
    5 september 2019
    Leuk om te lezen! Hele goede en veilige reis toegewenst!
    Veel plezier! Enjoy!👍👍
  2. Gerard en Heiltje de Graaff:
    5 september 2019
    Behouden Vaart Mariëlle en Han !
    Op naar jullie volgende bestemming .
    Wij kijken uit naar jullie nieuwe foto’s en verhalen
    Liefs van ons😘

Leuk recept 👍