Koningsdag in Mindelo

27 april 2020 - Mindelo, Kaapverdië

We gaan vroeg op pad om te kijken of tijdens de lockdown een gasfles kunnen wisselen.

Vullen aan de fabriek gaat nu niet.

We zijn erg blij dat we naast onze Nederlandse gasfles ook een Spaanse en een Portugese bij ons hebben.

De Portugese fles kunnen we hier zo omwisselen, helemaal top!

Zo kunnen we weer 3 maanden vooruit.

Op de kant lopen we tegen een groep mannen aan, hun werkgever probeert ze te kalmeren.

Het weinige werk moet verdeeld en dat lijdt tot wat onenigheid.

Het Corona maakt het allemaal wat grilliger.

We houden gepaste afstand.

Toch voelt het eiland verder niet onveilig.

Op anker in de baai is momenteel de beste plek.

Han gaat met Toon & Frans naar de vismarkt.

Zij vinden het wat lastiger om de vis te beoordelen en zo een verse vis uit te zoeken.

De vraag blijft of je tijdens de lockdown een vis moet kopen waar iedereen met z'n handen aan heeft gezeten.

Wij hebben er wat minder moeite mee de vis is echt kakelvers.

Het wordt Tonijn waar iedereen zich het "veiligst" bij voelt.

Frans gaat hem bakken terwijl Toon & Han voor de sashimi gaan.

Onderwijl ga ik op zoek naar een wasserij met al dagen windkracht 7 is aan boord een handwas voor de grote stukken niet echt te doen.

Alles waait kapot aan de lijn!

Daarna een dagje rustig weer.

Gelijk benutten om de waterlijn te poetsen.

Om 7:00 uur gaan we aan de slag

Een dikke groene algenlaag hecht zich aan de antifouling.

In 2 uur tijd zijn we  rond, als het daarna al weer begint te waaien, zijn we blij dat we vroeg begonnen zijn.

De Kaapverden zal voor ons altijd in adem genoemd worden met stevige wind.

Gelukkig liggen we weer stevig op anker.

Wellicht dat we er na de lockdown voor kiezen om een mooring op te pikken om zorgeloos wat meer van het eiland te zien.

De focus van de Pien gaat steeds verder richting de Azoren.

Ze maken zich oprecht zorgen met de kleine Wende.

Na overleg met de autoriteiten aldaar weten ze dat het slechts een diesel en bevoorradings stop zal zijn.

Hetzelfde geldt voor de boten die een rondje Carib hebben gedaan.

De Azoren zijn voorbereid om de zeilers in strak omlijnd protocol te begeleiden.

Voor ons lijkt het er op dat straks Frans Guiana als eerste weer open gaat

( Europese norm )

We blijven de ontwikkelingen volgen.

Met alweer de 6e Gin-Tonic Friday liggen we al ruim 6 weken in Mindelo.

Dit hadden we van te voren niet kunnen bedenken.

We zijn wel erg blij hier met inmiddels 5 Nederlandse boten te liggen.

Het maakt het in de baai erg gezellig!

We krijgen het lumineuze idee om Koningsdag op de BEN-NL te vieren.

Ik maak uitnodigingen en app ze rond.

Helaas vinden ze het in Nederland te ver zwemmen.

Met het boodschappen doen merken we dat het op de wal wat losser wordt.

San Nicolau is vandaag uit de lockdown gegaan en iedereen is er hier van overtuigd dat dat hier volgende week ook zal gebeuren.

Nog voor zonsopkomst varen we met de dincky naar het strandje waar de jongens ons al opwachten.

Met z'n vieren hebben we dincky zo weer alg vrij en hebben de jongens hun zakcentje verdiend.

Terug aan boord vieren we op afstand papa's 80ste verjaardag.

Een heel bijzondere dat wel!

Met al het Oranje/RoodWitBlauw aan boord wordt de BEN-NL versierd.

Op het voordek worden de kleedjes uitgespreid voor de vrijmarkt.

Han heeft als echte DJ een Hollandse lijst gemaakt met echt meezingers.

Als de versierde dincky's aan komen varen kan het Feest los barsten.

Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan.

Worteltaart, blokjes Kaas met vlaggetjes prikker, Haagse Hopjes, Zeeuwse Babbelaars

Frikandellen, Poffertjes en natuurlijk drop!

Een Hollands onderonsje even net als bij de Moriaan maar dan op de BEN-NL.

Misschien is het maar goed dat we geen Oranjebitter hebben.

We proosten op Koning Pils!