Klaar voor de Azoren

9 juli 2020 - Mindelo, Kaapverdië

Er volgt een week van klaarmaken voor een serieuze trip.

Op een strakke agenda wordt per dag een planning gemaakt.

De Navionics kaarten krijgen een update en het Predict Weer programma is gesprek van de dag.

De spanning neemt toe.

Het gehele weerbeeld voor 14 dagen overzien is best lastig.

Half de week gaat de wind sinds lange tijd liggen en kunnen we de mast in.

Er volle 3 windstille dagen dit is voor het eerst in 4 maanden maar wel het normale weer voor de maand juli.

Onderwijl zijn de voorbereidingen in volle gang.

Met Martijn wordt het Satelliet contact getest zodat we onderweg waitpoints en bijzonderheden kunnen worden uitgewisseld.

Contact naar de Satelliet verloopt moeizaam met Apple en veel beter met een Android toestel.

De Machine kamer krijgt een check  even als de verstaging , de rubbers gaan in de vaseline en de blokken worden geolied.

Alles loopt naar wens!

Woensdagmiddag genieten we nog even op het voordek van het zonnetje en het uitermate rustige weer.

We doen een vroege BBQ met de Choctaw en graag vroeg naar bed.

Dit alles om uitgerust aan de tocht te kunnen beginnen.

De laatste dag in voorbereiding.

We hijsen de zeilen en daarna nog even anker op om de visnetten uit het anker te snijden.

En zoals altijd  uit het niks gepaard met stevige wind op tot 35 knopen.

Dit hoort nu eenmaal bij Caboverde een mooie stek maar altijd veel wind.

We nemen afscheid van alle lieve en warme vriendschappen.

De BEN-NL is klaar voor vertrek naar de Azoren.

Onze langste tocht tot nu toe.

Alles hoog aan de wind dus even anders als windje mee.