Isla de Cies

14 september 2018 - Porto, Portugal

Uiteindelijk blijven we bijna een week op Isla de Cies.

Zaterdagmorgen worden we gewekt met een hoop Spaans gekrakeel rond de boot we denken vissers maar het blijken zwemmers te zijn begeleid door kano's.

Ziet er supergaaf uit en zo vlak langs je boot.

Daarna gaat de dinque eraf en gaan we aan wal.

Vanaf het eiland heb je prachtig uitzicht op je bootje in de baai.

Op het eiland rijden geen auto's en wonen slechts een handjevol mensen.

Tussen de bomen staat het op de camping vol met kleine pub tentjes met backpackers waarschijnlijk hebben hier ook de zwemmers overnacht.

Ook voor de zaterdag blijft het erg rustig op de ankerplaats de meeste boten zijn dagtoeristen en 's avonds zijn de stranden weer leeg.

Zondagmorgen worden we gewekt door de hoorns van grote schepen.

Als we  de dock house instappen is alles buiten potdicht van de mist.

Hoe groot kunnen de contrasten zijn!

In de loop van de maandag komen er steeds meer boten bij.

De Karakter die we nog kennen uit Vigo, Marije vertelt dat er nog 2 Nederlandse boten onderweg zijn.

Zo vormen we een heuse Nederlandse enclave met veel kids!

Lekker zwemmen, borrelen en samen eten bij Tjaard en Mariska van de Zouterik echt super gezellig!

Floris & Chelsey  zouden er prima tussen passen maar helaas...

Met de meiden spreken we af 's morgens een stevige wandeling over het eiland te maken.

Het lopen wordt iets later eerst hebben de kids nog school.

Berber van 3 komt bij ons op visite, we doen een mini-schooltje met stempels.

Ze vermaakt zich prima bij deze " opa & oma"

Met loopschoenen en een fles water in de " watertaxi" van Michiel gaan we aan wal.

Lekker wandelen en kletsen met de meiden voelt erg vertrouwd en wat zijn de uitzichten prachtig.

Daarna lekker zwemmen op het strandje al blijft de Atlantische Oceaan ijskoud!

Op het strand blijkt ook de bemanning van de Tiago neergestreken de enclave groeit gestaag.

Na de zonsondergang gaan de kinderboten eten en borrelen we aan boord met Kitty & Laurens nog even verder.

We hebben naast zeilen nog een gemeenschappelijke passie " de Landrover "

Ze zeilen met de Tiago, een Victoire 12meter, de wereld rond.

De volgende morgen start enigszins stoffig, de gin-tonic van gisteravond heeft zijn sporen nagelaten!

Een verfrissende duik doet wonderen.

Tijdens de koffie halen we nog wat reisverhalen op met Michiel, Laurens en Kitty.

Eind van de middag nog een Sun Downer op het strand.

Even geen alcohol vandaag daar heb je morgen op het water alleen maar last van.

We wisselen nog wat adres gegevens uit met een paar dikke knuffels!

De meeste zullen we in Porto nog wel zien alleen Miriam & Jurgen en de meiden gaan direct door naar de Algarve.

Tot de volgende dan maar...

We maken de boot vaarklaar en gaan vroeg in ons mandje.

Het weerbericht geeft donderdag en vrijdag wind en daarna weer even niets door een hoog boven de Azoren.

Het dus tijd om te gaan!

Naar Porto ( Leixões ) is zo'n 60 mijl ongeveer 12 uur varen.

We vertrekken om 8:00 uur net na zonsopgang.

Anker op en rustig op de motor lopen we langs de rotsen weg.

Als ik terugkijk door de baai denk ik terug aan de heerlijke dagen met zoveel lieve mensen.

De vakantie is voorbij het reizen gaat beginnen!

Het eerste uur houden we de motor bij om gelijk de accu's weer vol te zetten.

Maar ook de uren erna worden de 5 mijl per uur niet gehaald.

Plan bijsturen dus!

Motor uit lekker zeilen en desnoods morgen pas aanlopen.

So what! we hebben zeeën van tijd!

Kortom een heerlijke middag met zon, zee & dolfijnen.

Als we om 17:00 uur de balans opmaken blijken we rond 00:00 uur Porto aan te lopen we gaan te snel ( haha )

De wind valt helemaal weg en de motor moet aan dan toch maar koers richting de haven.

Het is rustig weer dus dat moet lukken!

Uiteindelijk lopen we om 01:00 uur bij laagwater Leixous aan alles is goed verlicht en dat gaat prima.

In de ankerbaai liggen al een tiental boten we leggen onze BEN-NL erbij op voldoende ketting.

Morgen maar verder plannen hoe of wat.

We zien nog net dat ook de Jillibillie hier is neergestreken morgen maar een visje delen denk ik!

Tegen dat we onze kooi ingaan zit alles weer potdicht.

Oh wat ben ik blij dat we zijn doorgevaren.....

1. Toine & Loes:
    14 september 2018
    Leuk om alles te lezen !!