Een goed weervenster richting Madeira

8 november 2018 - Porto Santo Island, Portugal

Het blijft elke dag kijken naar het weer.

Vanmorgen hebben we nog het idee dat donderdag vertrekken te vroeg is vanwege de nog doorstaande hoge zeegang.

Dit hebben we naar Lagos gehad en willen we niet nog een keer.

Maar op advies van de zeilmaker zijn we volledig geprepareerd op vertrek om een goed weervenster direct op te pakken.

We kopen een Grab bag, waar op de trip onze waardevolle spulletjes in gaan, om direct van boord te kunnen in geval van nood.

Het pakketje van DHL wordt om 17:00 uur opgepikt en we spreken met Samuel af dat hij dit woensdagmorgen komt installeren.

Als het al 2 dagen regent en we van 30 graden naar 13 graden gaan voelt dat toch anders in je voorbereiding.

Als woensdag de thermostaat is geïnstalleerd start ik met koken voor 4 dagen.

Het weervenster ziet er steeds beter uit!

We nemen afscheid van onze Noorse vrienden op de Zilt voor de gelegenheid zorgen Jenneke & Bart voor LIVE muziek.

Heel sfeervol allemaal en hopelijk tot weerziens!

Gezond gespannen gaan we morgen met 2 boten richting Porto Santo.

Gelijk met zonsopkomst verlaten we de werkhaven.

Een tocht van 4 dagen op zee.

Het duurt een paar uur voor we de wind kunnen oppakken maar vanaf dan is het heerlijk zeilen eerst halve en daarna wat hoger aan de wind.

In de nacht hebben we zo'n 2 uur bijna geen wind, dat blijft altijd een beetje stoeien en we hebben alle twee een gruwelijke hekel aan dat geklapper van de zeilen.

Als de wind weer aantrekt proberen we het nog even maar gaan uiteindelijk toch overstag om straks voor de nacht een betere koers over te houden.

Het blijft compromissen maken!

We zijn er eigenlijk de gehele dag druk mee maar de geniet momentjes koesteren we wel.

De eerste dag hebben we iedere 3 uur marifooncontact met de Karakter daarna raken we het contact kwijt ( te ver uit elkaar )

We proberen ze nog met de Satelliet Telefoon te bellen maar dat lukt niet.

Papa bel ik wel om te zeggen dat alles OK is aan boord.

Wat is het toch fijn om bereikbaar te zijn!

Ook de volgende dag nog een paar hopeloze " geen wind" uurtjes.

We weten nu zeker dat we pas maandagmorgen aan zullen komen en wachten rustig op meer wind.

Zondagmiddag zitten we op het voordek met eigengemaakte ice tea & een toastje en genieten van onze zondagmiddag borrel onder vol zeil.

Als het harder begint te waaien gaan we terug naar de kuip en moeten direct aan de slag.

We reven de Genua en halen de kotterstag weg.

Tegen die tijd waait het al ruim 20 knopen. Alles hoog!

De wind trekt verder aan en de blauwe lucht verdwijnt er is duidelijk ander weer op komst.

Waarschijnlijk toch nog een staartje van het lage druk boven Madeira.

Het wordt een stevig nachtje, slapen zit er niet echt in we doen allebei een uurtje.

We vliegen werkelijk door het water als we zo doorvaren zijn we rond 4:00 uur in Porto Santo.

We proberen wat snelheid te minderen maar dat valt nog niet mee en verder hebben we tegen dat de zon hier pas om 7:30 uur op komt.

Ja de nachten zijn erg lang want om 18:00 uur 's avonds is het donker.

Bij het ronden van de Kaap is het dus nog pikdonker en komt het werkelijk met bakken uit de hemel.

Als verzopen katjes halen we in een windstil ogenblik het grootzeil naar beneden maar nog voordat het zeil beneden is staat de teller alweer op 16.

In de baai gaan we voor anker waarna we rond achten een plaatsje in de haven krijgen.

Inklaren is een dingetje op zich, eerst langs de douane, een met epilette beklede man met donkere zonnebril maakt zichzelf erg belangrijk.

Hij kijkt bij elke vraag over zijn bril, het ziet er erg komisch uit.

Als we navraag doen naar de prijzen blijkt dat 40 euro per dag of 134 euro per maand te zijn, vreemd!

Daarna is het tijd voor Champagne op de Karakter, na een alcoholvrije week hakt dit er lekker in.

Een heerlijke roes om een klokje rond te slapen.

Na een nachtje goed slapen ziet de wereld er weer heel anders uit!

We evalueren de nodige leermomentjes om nog beter gebruik te maken van de Satelliet Telefoon en de waarde van een walkapitein.

Daarna lopen we naar het dorp en pikken guide op bij de lokale VVV.

We voelen ons direct Senang, het eiland heeft een prettige relaxte sfeer.

Hier gaan we zeker wat langer blijven.

In een spontane opwelling bekijken we de mogelijkheden om met de Ferry de Mach 3 op Madeira te bezoeken.

Dat kan helaas niet in 1 dag, daar overnachten is geen optie, en dus gaat het plan weer in de ijskast.

Hopelijk zien we elkaar later nog op de Canaries.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl