De ankerbaai is net een klein dorp

13 oktober 2019 - Pasito Blanco, Spanje

Langzaam gaat voor iedereen de focus op de overtocht naar Cabo Verde.

Het things to do lijstje wordt afgewerkt

Met medereizigers worden pilots en weerprogramma's bekeken.

12 November is het Volle Maan als dat in een goed weervenster past zou dat erg welkom zijn.

Han & Steven lopen met het idee toch maar weer gitaar te gaan spelen daar is even weinig van gekomen.

In de ankerbaai is het net zo'n klein dorpje iedereen wipt bij elkaar aan voor een praatje.

We realiseren ons dat dit weer een bijzondere tijd is waar we enorm van genieten.

Niemand heeft haast en alles gaat op het gemakje.

Met Ad en Anja maken we plannen voor een kookworkshop volgende week.

's Morgens vroeg, voordat er activiteit is in de Marina, vaart Han met Shaun & Three Ships om water te tanken.

Helaas is er vannacht een klein zeiljacht midden aan de steiger gaan liggen.

Onverrichterzake keren ze terug op anker, dan maar wat tankjes vullen met de dincky.

Omdat we toch zo vroeg zijn maken we gelijk maar gebruik van het sanitair op de haven.

De pas hebben we overgehouden na 8 dagen op de bok.

Het is een ware luxe om met ruim warm water te kunnen douchen.

En de borg van 12 euro meer dan waard .

Aan boord gebruiken we erg weinig water de zoutwaterpomp is daarbij een uitkomst.

Na het ontbijt gaan we met Nadine & Michel naar een aantal bouwmarkten in de buurt van het vliegveld.

Zij zijn nog in het bezit van een huurauto.

Bij vertrek moeten we hem aanduwen en ook onderweg blijft de accuspanning laag.

Net als we op het punt staan terug naar de verhuur te rijden lijkt alles weer in orde.

We doen onze shoppings allebei met een things to do lijstje in de hand.

We laten Michel de tweedehands winkel zien met een roze smile.

Hij doet hier zijn 1e tweedehands aankopen ooit.

Als we in Meloneras een heuse Frikandel Special scoren heeft de auto het echt begeven.

We worden thuisgebracht en het autoavontuur zit er op.

Terug in de baai staat er een stevige zuidelijke bries.

Als verzopen katjes stappen we terug aan boord.

De volgende morgen is het tijd voor een strandwandeling samen met Nadine, het is hoogwater dus het wordt klimmen langs de rotsen.

's Avonds kook ik Cloggy-food voor Shaun Zuurkoolschotel met Rookworst.

Als Shaun de volgende morgen zijn watercans aan boord probeert te tillen vanuit de dincky staat hij in spagaat tussen trap & dincky en valt te water.

Tijdens de val komt hij met zijn hoofd op de rand van Three Ships.

Ik ga hem zwemmend te hulp.

Morgen toch maar eens een cursus dincky varen!

Dit had zomaar heel anders kunnen aflopen.

Aan boord van de Aquamarijn van Nadine & Michel wisselen we digitale pilots uit van Suriname, Colombia, Cuba & Jamaica.

Onderwijl print Nadine wat visitekaartjes voor me uit echt super als je elkaar zo kan helpen.

Recept van de week:

Thom Yam Kai Soep

1 flinke eetlepel Thom Yam Pasta, 500 gram Kippenvlees ( dij of Bout ), 1 uitgeperste limoen,3 blaadjes citroenblad, 1 eetlepel Nam Pla, 1 theelepel suiker, 1 bakje kleine champignons ( in partjes ), 7 Cherrietomaatjes, 0,5 liter Condens Milk, 1 blikje kokosmelk, rode pepertjes en verse koriander.

Breng de helft van de Condens Milk aan de kook en los hier de Thom Yam Pasta in op

Kip in groove stukken toevoegen

Alles goed in laten koken daarna rest van de Condens Milk en kokosmelk erbij.

In een vijzel limoen, 1 pepertje en cherrytomaatjes pletten en uitzeven boven de soep.

Als laatste de champignons.

Geheel goed doorkoken en afgarneren met verse Koriander en ragfijne pepertjes

Kai kun je vervangen door Kung

Kai = Kip     Kung = Garnalen